تخم قزل‌آلا آلوده وارد کشور نشده است

چهار‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

تخم قزل‌آلا آلوده وارد کشور نشده است
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه اجازه واردات هیچ محموله آلوده‌ای از تخم ماهی قزل‌آلا به کشور را نمی‌دهیم، گفت: بیماری VHS از ۱۰ سال پیش در مزارع پرورش ماهی داخل کشور ظاهر شد و اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شده است
چند روز پیش یکی از شبکه‌های اطلاع‌رسانی، خبری با مضمون واردات تخم ماهی آلوده قزل‌آلا منتشر کرد.
در آن خبر آمده بود که واردات تخم‌های آلوده ماهی قزل‌آلا به ویروس VHS از فرانسه و لهستان موجب شده تا این بیماری به مزارع پرورش ماهی داخل سرایت کرده و باعث مرگ و میر ماهیان شود.
همچنین در آن خبر اشاره شده بود بیماری VHS در بین ماهیان قزل‌آلا باعث خون‌ریزی داخلی در ماهیان می‌شود و در پی مصرف این ماهی‌ها‌ی آلوده احتمال بروز امراضی برای انسان از جمله عفونت داخلی در معده و روده وجود دارد.
در پی انتشار خبر مذکور، خبرنگار فارس با مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور مصاحبه‌ای انجام داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد واردات تخم آلوده ماهی قزل‌آلا به ویروس VHS به کشور، گفت: از سال 1383 این بیماری در 4 یا 5 استان کشور شناسایی و وجود آن اعلام شد.

وی افزود: همچنین بیماری VHS در سال 1385 مجدداً در کشور بروز کرده، به طوری که رخداد این بیماری در بین ماهیان سرد آبی (‌قزل آلا) توسط سازمان دامپزشکی کشور به سازمان جهانی بهداشت دام گزارش شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: مجدداً در نیمه اول سال 92 این بیماری در کشور گزارش شد، که با سرد شدن هوا شیوع بیماری گسترش پیدا کرد، زیرا ویروس بیماری VHS با سرمای هوا تظاهرات بیشتری از خود نشان می‌دهد‌.

* اقدامات لازم برای کنترل بیماری VHS انجام شده است

خلج بیان داشت: افرادی که قبل از اینجانب مسئولیت سازمان دامپزشکی را به عهده داشته‌اند، به محض بروز بیماری فعالیت‌های لازم برای مبارزه با آن را انجام داده‌اند و از زمان شروع مسئولیت بنده به عنوان ریاست سازمان دامپزشکی کشور نیز برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی بهداشتی تولید، تامین و توزیع تخم چشم زده و چگونگی ارتقاء بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش و دیگر اقداماتی که منجر به کنترل بیماری شود، صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور به کمک سازمان شیلات ایران و اتحادیه‌های سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردآبی برنامه کنترل و پیشگیری بیماری را مدون و اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند .

رئیس سازمان دامپزکشی کشور بیان داشت: همچنین هیئت دولت در آبان ماه سال جاری به منظور حمایت از اقدامات سازمان دامپزشکی در مبارزه با بیماری VHS مبلغ 88 میلیارد ریال را اختصاص داده است.

خلج با بیان اینکه بیماری VHS بالغ بر 10 سال است که در بین مزارع پرورش ماهیان قزل‌آلا گزارش شده است گفت: افزایش تعداد و تراکم واحد‌های آبزی پروری و وجود برخی مراکز پرورش و واحد های غیر مجاز حد واسط و کاهش منابع آبی و ... از عوامل گسترش این بیماری می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه سالانه 650 تا 700 میلیون تخم چشم‌زده در کشور مورد نیاز است، اظهار داشت: حدود 150 تا 200 میلیون قطعه از این تعداد از طریق واردات تأمین می‌شود و در سال جاری تا بحال کمتر از 100 میلیون قطعه تخم چشم زده وارد کشور شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: برای تولید ماهیان سردآبی به مراکز تکثیر داخلی متکی هستیم و در صورت نیاز به واردات، سازمان شیلات ایران کمیت آن را اعلام و با معرفی شرکت های وارد کننده و در نهایت پس از انجام اقداماتی مانند وضعیت بیماریهای آبزیان کشور مبداء و ارزیابی دیگر مخاطرات بهداشتی مجوز بهداشتی واردات تخم چشم زده صادر می شود.

وی افزود: بنابراین پس از صدور مجوز بهداشتی واردات تخم چشم زده توسط سازمان دامپزشکی کشور، مقامات سازمان دامپزشکی آن کشورها براساس معیارهای بهداشتی تعیین شده توسط سازمان دامپزشکی کشور ایران سلامت محموله را تایید کرده و پس از ورود محموله به کشور در قرنطینه‌های دامی مستقر در مبادی ورودی کشور نمونه‌برداری و مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

* تخم ماهی آلوده به کشور وارد نشده است

خلج بیان داشت: تاکنون براساس مستندات هیچ موردی از بیماری VHS در محموله‌های مجاز وارد شده گزارش نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد ادعای واردات تخم چشم زده آلوده به کشور گفت: ما مطمئن هستیم که چنین چیزی وجود ندارد و مدرکی در این رابطه موجود نیست.

* بیماری VHS ضرری به انسان نمی‌رساند

خلج در پاسخ به این سؤال که آیا این بیماری در صورت مصرف ماهی برای انسان مضر است، گفت: بیماری VHS مختص ماهیان است و در انسان هیچگونه مخاطره ای نداشته و جای هیچ نگرانی از بابت مصرف ماهی وجود ندارد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور مزارع آلوده را شناسایی کرده و با همکاری صاحبان آن مزارع بچه ماهیان آلوده را معدوم کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سؤال که واردات تخم چشم‌زده از کدام کشورها انجام می‌شود، گفت: عمده واردات از کشورهای اروپایی است، ولی به طور مشخص نمی‌توان نام کشوری را ذکر کرد زیرا در زمان نیاز به واردات، بررسی می‌شود که تخم چشم‌زده کدام کشور فاقد بیماری است.

خلج اظهار داشت: بنابراین وضعیت بیماری کشور به روز بررسی می‌شود و از هر کشوری که تخم چشم زده سالم داشته باشد، واردات انجام می‌شود.

وی افزود: این بیماری مختص ماهی قزل‌آلا نبوده و در بیش از 80 گونه ماهی گزارش شده است، لیکن تنها گونه پرورشی سرد آبی در ایران در حال حاضر ماهی قزل آلا است.

خلج در مورد علائم بروز بیماری در ماهی قزل‌آلا اظهار داشت: علائم بروز بیماری در ماهی زنده بیرون‌زدگی چشم ها، خونریزی پایه باله‌ها، شنا‌ به صورت چرخشی و عصبی است و در لاشه ماهی علائمی از قبیل خونریزی و پر‌خونی در محوطه شکمی است
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید