عامل اصلی تهدید تالاب زریوار‌ برداشت بی‌رویه آب است

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

عامل اصلی تهدید تالاب زریوار‌ برداشت بی‌رویه آب است
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان؛ عامل اصلی تهدید تالاب را برداشت بی‌رویه آب عنوان کرد.
طیب محمودی عصر امروز در جلسه ستاد نجات‌بخشی دریاچه زریوار اظهار کرد: تهدیدهای تالاب زریوار به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند.
وی برخی از تهدیدهای خارجی را آلودگی آب ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، ناشی از فاضلاب‌های روستایی، رقابت کشاورزان با تالاب برای استفاده از منابع آب تالاب عنوان کرد
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان، تصرفات تغییر کاربری زیستگاه‌های مجاور تالاب، تغییرات اقلیمی، افزایش رسوبات و ساخت و ساز را از دیگر تهدیدهای خارجی عنوان کرد.
محمودی عامل اصلی تهدید تالاب را برداشت بی‌رویه آب عنوان کرد و افزود: رسوبات عمق تالاب را کاهش و بر پهنه آن می‌افزاید که موجب کاهش آب و اثر نامناسب بر اکو سیستم تالاب است.

وی تهدیدهای داخلی تالاب زریوار را تغییر کاربری، زیستگاه‌ها، کاهش کیفیت آب، گونه‌های غیربومی، سوزاندن نیزارها، تردد قایق‌های موتوری، صید و شکار آبزیان و پرندگان و ویلاسازی‌ها عنوان کرد.
معاون مدیرکل محیط زیست کردستان در خصوص اقدامات انجام شده برای نجات دریاچه زریوار مریوان گفت: مطالعه و طراحی عملیات احیا، تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب زریوار، پاکسازی فضولات انسانی، استقرار نظام جامع پایش کنترل، نظارت و احیا، آماده‌سازی آشیان تراکستور، خرید قایق موتوری، مانیتورینگ ایستگاه آب و هوای تالاب و استقرار دبیرخانه تالاب در اداره‌کل از جمله این اقدامات بودند.
محمودی اعتبارات در سال 90 را 700 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکل پیش آمده این اعتبارات هزینه نشد.
وی افزود: در سال 91 نیز یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار وجود داشت که 537 میلیون تومان از آن هزینه شد و در سال 92 نیز 995 میلیون تومان اعتبار وجود داشت که همه آن هزینه شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اعتبارات ملی در سال 91 در حدود 36 درصد و در سال 92 در حدود صددرصد پیشرفت داشته است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید