گیلان در بخش بازسازی ذخایر ماهیان در شمال کشور پیشتاز است

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید


خبرنگار مهر، حجت سعیدی عصر دوشنبه در جمع کارشناسان شیلات استان در انزلی افزود: در حال حاضر 60 درصد بازسازی ذخایر دریای خزر از سوی سه مرکز توانمند تکثیر و بازسازی ذخایر استان انجام می شود.
وی همچنین اظهارداشت: شیلات گیلان هر ساله بیش از برنامه در بخش رهاسازی بچه ماهیان فعال است.
مدیرکل شیلات گفت: خوشبختانه با تلاش های انجام گرفته هم اکنون مولدین مورد نیاز و تخم ماهیان استخوانی در استان تامین و نیازی به واردات در این زمینه ندارد.
وی در ادامه از فعالیت 18 مرکز تکثیر و پرورش ماهی در گیلان خبر داد و افزود: از این تعداد 15 مرکز بخش خصوصی ( تامین بچه ماهیان مزارع پرورش ماهی ) و سه مرکز دولتی ( بازسازی ذخایر دریای خزر ) است.
سعیدی از وجود 55 رشته رودخانه در استان اشاره کرد و اظهارداشت: بیشتر این رودخانه ها استعداد شیلاتی دارند.
وی اذعان داشت: در زمان تکثیر تمامی گونه های اقتصادی به جزء دو گونه کیلکا ماهیان و کفال ماهیان به رودخانه ها مهاجرت می کنند.
مدیرکل شیلات گیلان گفت: در حال حاضر اغلب رودخانه های استان شرایط لازم و کافی برای تکثیر طبیعی ماهیان را به دلیل تخلیه فاضلاب خانگی و صنعتی، برداشت غیر اصولی شن و ماسه، صید غیر مجاز و غیره را ندارد.
وی افزود: تکثیر بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان و رهاسازی این بچه ماهی ها در رودخانه ها از راهکارهای حفظ ارزشمند ذخایر دریای خزر است.
سعیدی اذعان داشت: شیلات گیلان سالانه با تکثیر انواع بچه ماهی در رودخانه های منتهی به دریای خزر و تالاب انزلی تلاش دارد ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر را حفظ تا این موهبت الهی به نسل های آینده نیز برسد.
وی تاکید کرد: از سیاست های محوری سازمان شیلات ایران حفظ و بازسازی ذخایر و همچنین تثبیت مشاغل صید و صیادی است.
مدیرکل شیلات گیلان یادآورشد: هر ساله از بهمن تا اردیبهشت ماه صید ماهیان مولد و همچنین رهاسازی بچه ماهیان از خرداد تا مهر ماه انجام می شود

دیدگاه خود را بیان کنید