کاهش فشار بر ذخایر آبزیان خزر با پرورش ماهی در قفس

چهار‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

کاهش فشار بر ذخایر آبزیان خزر با پرورش ماهی در قفس
حبیب نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، با بیان اینکه پرورش ماهیان در قفس‌های دریایی یکی از روش‌های متداول آبزی پروری در جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سال 84 گروهی از محققان نروژی تحقیقاتی در کرانه جنوبی دریای خزر انجام دادند که این تحقیقات نشان داد سواحل غربی از نور تا رامسر از لحاظ بافت، عمق و شیب ساحل برای استقرار قفس‌های دریایی موقعیت مطلوبی دارند و مقرر شد مجوزهای لازم در این خصوص صادر شود.
مدیرکل شیلات مازندران گفت: با اجرای طرح پرورش ماهی در قفس، فشار بر ذخایر آبزیان کاهش یافته و ذخایر خزر، فرصت احیای مجدد پیدا می‌کنند
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه چهارمین پروژه پرورش ماهی در قفس، 19 دی امسال در عباس آباد به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: اجرای طرح پرورش ماهیان در قفس توسط بخش خصوصی نشان دهنده حضور فعال مردم و اهمیت این حوزه است. در حال حاضر مزرعه پرورش ماهی در قفس عباس آباد، ظرفیت تولید 200 تن ماهی دارد که با توجه به درخواست و اعلام آمادگی سرمایه‌گذار مجری برای افزایش تولید، امیدواریم افزایش تولید تا 100 تن را در فازهای بعدی محقق کنیم.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر 10 قفس پرورش ماهی در قفس فعال در مازندران وجود دارد، افزود: در صورتی که از هر مترمکعب 20 کیلو استحصال ماهی داشته باشیم، در هر دوره می‌توانیم 50 تن، تولیدات آبزی از هر قفس را شاهد باشیم.
مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: سواحل دریای مازندران ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی در یک فرآیند 20 ساله را داراست که با این اتفاق حداقل برای 20 هزار نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.
حبیب‌نژاد خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آبی برای ایجاد اشتغال، افزایش تولید، کیفیت بالای گوشت آبزیان دریایی نسبت به آب‌های داخلی و ایمن بودن دریا به دلیل لب شوری و به تبع آن جلوگیری از رشد بیماری‌های قارچی و انگلی از مزیت‌های طرح پرورش ماهی در قفس محسوب می‌شود.
مدیرکل شیلات مازندران از عزم شیلات مازندران برای توسعه چنین طرح‌هایی خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از 20 نفر متقاضی طرح پرورش ماهی در قفس دریایی در استان هستند که با هماهنگی لازم به صورت مرحله به مرحله و با صدور مجوزهای لازم عملیاتی می‌شود.
حبیب نژاد تصریح کرد: برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس سه هدف مهم از جمله تولید محصول برای تامین نیاز پروتئین جامعه، ایجاد شغل مولد و پایدار برای فارغ التحصیلان بیکار شیلات و استفاده از منابع موجود دنبال می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید