اجرای طرح مکانیزاسیون در 60مزرعه پرورش ماهی حوزه آبریز دریاچه ارومیه

چهار‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
اجرای طرح مکانیزاسیون در 60مزرعه پرورش ماهی حوزه آبریز دریاچه ارومیه

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور از اجرای طرح مکانیزاسیون 60مزرعه پرورش ماهی حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

محمد پورکاظمی در بازدید از مرکزپرورش و تکثیر ماهیان سردآبی روستاهای سارالان و رشکند و پرورش ماهی در قفس سد حسنلوی نقده، با بیان اینکه بکارگیری روش های فوق مدرن متعددی در سیستم پرورش آبزیان در دنیا وجود دارد ولی با توجه به شرایط اقلیمی توصیه نمی شود افزود: مرکز تحقیقات شیلات و ستاد احیای دریاچه ارومیه با همکاری بخش خصوصی ،مکانیزاسیون 60 مزرعه پرورش ماهی پایلوت با صرفه جویی 50 تا 70 درصدی از منابع آبی در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه مصرف آب هم در مزارع سنتی بالاست افزود: اما در مزارع مکانیزه شده و مدرن علاوه بر صرفه جویی در آب، می توان میزان توان تولید را درواحد سطح نیز افزایش داد که یکی از مهم ترین اهداف ما در اجرای این طرح کاهش آب در مزارع ماهیان قزل آلا است.

پورکاظمی گفت: در جهت ارتقا پرورش آبزیان موسسه تحقیقات شیلات کشور با تدوین برنامه جامع لزوم استفاده از روش های نوین در پرورش ماهی و اصلاح نژاد زمینه های عدم واردات تخم چشم زده و سایر گونه ها را از این روش های نوین فراهم سازد.

وی گفت: آذربایجان غربی و بخصوص محدوده ارومیه با استفاده از ظرفیت های موجود و دانش فنی با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه بابکارگیری تکنولوژی و مکانیزاسیون در بحث پرورش آبزیان می تواند علاوه بر صرفه جویی 50 درصدی درآب میزان تولید خود را نیز در واحد سطح افزایش دهد

پور کاظمی در خصوص پرورش ماهی در قفس گفت: پرورش ماهی در قفس تاکنون در خلیج فارس و دریای عمان و آب های پشت سد که فاقد آب آشامیدنی هستند اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات شیلات کشور با برگزاری دوره های آموزشی و اجرای طرح های پایلوت به افزایش دانش فنی پرورش دهندگان ماهیان کمک می کند افزود: هدف گذاری موسسه تحقیقات شیلات، توانمند سازی بخش خصوصی و ایجاد علاقه و جذب متقاضی در راستای توسعه این صنعت است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور با بیان اینکه باید از پهنه آبی موجود در آذربایجان غربی استفاده بهینه شود و پرورش گونه های سریع و بومی متناسب منطقه در اولویت قرار گیرد گفت: پرورش قزل آلابه تنهایی در سد حسنلو مقرون بصرفه نیست و با برنامه ریزی هایی در جهت پرورش ماهی خاویار،سوف در قفس و کپور متناسب با حجم و دمای آب سد و نیاز بازار صورت گیرد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید