زنجان استان مرجع در مزارع مداربسته پرورش ماهی است

چهار‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید


باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در حال حاضر در استان از انواع استخرها برای پرورش ماهی استفاده می شود که شامل استخرهای خاکی برای ماهی قزل آلا و ماهیان گرم آبی، استخرهای 8 ضلعی ویژه ذخیره آب کشاورزی جهت پرورش ماهی قزل آلا، مزارع منفرد (که در آنها آب از یکسو از رودخانه وارد و از سوی مجددا به رودخانه باز می گردد)، آبگیرهای تغذیه شونده از قنات، پرورش در قفس و پرورش در سیستم های مدار بسته می باشد.
بورانی ادامه داد : زنجان جزو استانهای پیشرو در زمینه پرورش ماهی در قفس های دریایی است و علاوه بر قزل آلا، ماهی آزاد دریای خزر نیز در این قفس ها پرورش داده می شوند و امسال هم برای پرورش ماهی کپور در این قفس ها برنامه ریزی کرده ایم.
وی افزود: روش دیگر روش پرورش در سیستم های مدار بسته است که از سوی شیلات ایران بعنوان استان مرجع سیستم های مدار بسته نامگذاری شده است. در این روش در یک سوله 900 متر مربعی با مقدار آب ورودی یک لیتر در ثانیه 50 تن ماهی تولید می شود در صورتی که در روش سنتی برای همین مقدار تولید به 500 لیتر در ثانیه آب و حدود یک هکتار زمین نیاز است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان همچنین با اشاره به حمایت ویژه شیلات جهت راه اندازی واحد پرورش ماهی گفت: متقاضیان احداث واحد های پرورش ماهی میتوانند با ارائه مجوز آب و سند زمین و پس از بررسی امکانات توسط کارشناس از طرح های توجیهی رایگان این سازمان که برای احداث واحدهای استخر بتونی 2 تا 12 تن آماده شده است استفاده کنند.
بورانی خاطر نشان کرد : این افراد می توانند تا 80 درصد هزینه احداث واحد را بصورت تسهیلات دریافت نمایند که باز پرداخت آن پس از یک سال استراحت بصورت 5 قسط در طول 5 سال می باشد. همچنین برای خرید بچه ماهی و غذای ماهی نیز تسهیلات جداگانه ای ارائه می گردد که در پایان سال بازپرداخت می گردد

دیدگاه خود را بیان کنید