افزایش۳۰ درصدی قیمت ماهی شب عید

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۱ بازدید


بولتن نیوز به نقل از اقتصاد پرس، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش وصادرات آبزیان گفت: برای تامین ماهی و آبزیان مورد نیاز شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد.

ارسلان قاسمی اظهار داشت: از سال گذشته برنامه‌ریزی برای تولید و تامین محصولات شیلاتی به ویژه ماهی و میگو به صورت صیدی و پرورشی آغاز شده است. وی تاکید کرد: مشکلی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش وصادرات آبزیان در مورد میزان تولید ماهی در سال ۹۲ توضیح داد: میزان صید و پرورش انواع ماهی و آبزیان تا آخر سال حدود ۶۵۰ هزار تن خواهد بود که برای شب عید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن انواع آبزیان به صورت تازه و هم فرآوری شده به بازار عرضه خواهد شد.

قاسمی در مورد اقلام پر فروش در شب عید گفت: ماهی‌های شیر و شوریده به صورت منجمد و قزل‌آلا و کپور، میگو منجمد به شکل تازه در شب عید تقاضای فراوانی دارند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت ماهیان و آبزیان بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش ۱۰تا ۳۰درصدی قیمت ماهی در شب عید باشیم.

قاسمی در مورد علت افزایش قیمت‌ها گفت: دو دلیل را برای این مساله می‌توان ذکر کرد؛ نبود حمایت دولت از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و همچنین فعالیت گسترده و حضور فعال و پرشور دلالان در این عرصه که سبب خواهد شد تا قیمت‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه باید گفت بیشتر دلالان ازسوی سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران مورد حمایت قرار دارند؛ به طوری که ۵تا ۱۰درصد از تولیدات آبزیان کشور در این مجموعه متمرکز عرضه می‌شود، اما دلالان فعال در این بخش بر روی نرخ گذاری تاثیر دارند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش وصادرات آبزیان تاکید کرد: سازمان میادین با وجود عرضه ۱۰درصدی محصولات بر روی سرنوشت ۹۰درصدی بقیه تولید نیز تاثیرگذار است.

قاسمی گفت: ما قیمت پایه را اعلام می‌کنیم، اما ابزار عرضه در اختیار ما نیست.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش وصادرات آبزیان درباره مبنای قیمت‌گذاری‌ها نیز اظهار داشت: چند عامل در قیمت‌گذاری‌ها موثر است که باید به موارد زیر اشاره کرد؛

۱-هزینه‌های مستقیم تمام شده تولیدات

۲-هزینه‌های سربار تولید

۳-تعیین سود عادلانه برای سرمایه گذاری که معمولا بین ۱۵ تا ۲۰درصد است.

وی افزود: مجموع این عوامل قیمت عمده‌فروشی را تعیین می‌کند و در واحدهای خرده فروشی نیز ۵ و حداکثر ۱۵درصد بر قیمت عمده‌فروشی افزوده و به مشتری عرضه می‌شود؛ در حالی که متاسفانه در سازمان میادین دلالان شرایطی را به وجود آورده‌اند که محصولات با سودهای بالا به دست مشتری می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان تصریح کرد: برای نمونه قیمت ماهی قزل‌آلا که اکنون در بازارهای خرده‌فروشی اکنون بین ۱۰هزار و۵۰۰ تا ۱۲هزار تومان عرضه می‌شود، ازتولید کننده بین ۷ تا ۸هزار تومان خریداری شده و در این میان دلال سود کلانی را به جیب زده است

دیدگاه خود را بیان کنید