3700 نفر با حفظ کاربری چاه نیمه چهارم شاغل می مانند

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


مدیر کل شیلات سیستان : با حفظ کاربری چاه نیمه چهارم، 3700 نفر شاغل می مانند
"ایلنا"،"حسن خمر" ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه بخشی از آب رودخانه هیرمند به چاه نیمه چهارم می رود، ظرفیت این پهنه 10 هزار هکتاری برای فعالیت مجدد 14 تعاونی صیادی و تنها اتحادیه این صنف میسر می شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته کاربری این منبع ذخیره آب، کشاورزی بوده است تصریح کرد: با این کار علاوه بر اینکه مجموعه صیادی استان پس از 14 سال خشکسالی مشغول به کار شدند، زمینه تولید آبزیان برای تامین تقاضای این گوشت در تمامی پنج شهرستان شمال سیستان و بلوچستان نیز ایجاد شد.
"خمر" با بیان اینکه استفاده از چاه نیمه چهارم شغل صیادی در مردم سیستان را احیا می کند، افزود: تمامی صیادان منطقه سیستان در 5 شهرستان و چندین شهر پراکنده هستند؛ این موضوع موجب می شود که اشتغال های غیر مستقیم و مستقیم بیشتری در این جریان از ابتدای صید تا عرضه به بازار مصرف ایجاد شود.
عضو کارگروه توسعه و برنامه ریزی شهرستان زابل در ادامه با مهمتر خواندن احیای دریاچه "هامون" برای حفظ سرمایه های انسانی و محیطی، گفت: در کنار تعیین و تصمیم گیری کاربری دائم چاه نیمه چهارم به عنوان کشاورزی، باید موضوع تالاب هامون نیز با جدیت پیگری شود، زیرا در کنار تمام مسائل انسانی و پدیده مهاجرت در شمال استان، موضوع آلودگی هوا و تغییر اقلیم نیز ناشی از این خشکی تالاب است.
مدیرکل شیلات سیستان همچنین در مورد اهمیت و نقش دریاچه "هامون" در تولید ثروت و اشتغال گفت: مجموع اراضی کشاورزی منطقه سیستان کمتر از 100 هزار هکتار است در حالی که وسعت آب قابل بهره‌برداری دریاچه "هامون" در صورت احیا بیش از 400 هزار هکتار است، این یعنی ظرفیت بزرگ برای سرمایه گذاری در همه بخش های شیلاتی است

دیدگاه خود را بیان کنید