برای اولین بار درکشورکشت و پرورش توام ماهی و گیاه درمحلات انجام شد

یک‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

برای اولین بار درکشورکشت و پرورش توام ماهی و گیاه درمحلات انجام شد
مسوول ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات، از انجام پروژه آکو آپونیک کشت و پرورش توام ماهی و گیاه در سیستم مدار بسته آب برای نخستین بار در یک مزرعه این شهرستان خبر داد
مهدی رضایی:آکواپونیک ترکیبی از پرورش ماهی (Aquaculture) و پرورش گیاهان (Hydroponic) در سیستم های گردشی است.

وی اظهار داشت:در اجرای این پروژه آب حاصل از پرورش ماهی خوراکی و زینتی برای تولید بوته گیاهانی نظیر گوجه فرنگی، فلفل و ریحان مورد استفاده وسپس با تصویه آب، مجدد برای تولید و پرورش ماهی قابل استفاده است.

وی گفت:در این سیستم مواد دفعی ماهی که بخش عمده ای از ترکیبات نیتروژندار از قبیل آمونیاک و ترکیبات غیر نیتروژنی مثل فسفر هستند بوسیله گیاه جذب شده و از آب حذف می شوند.

رضایی افزود: مقداری از نیترات صرف تغذیه گیاهان می شود و آب تصفیه شده در سیستم دوباره وارد مخزن پرورش ماهی می شود.

مسوول ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات گفت: سبزی های برگی شامل ریحان، نعناع و سبزی های میوهای خیار و گوجه فرنگی با توجه به سازگاری مناسب به سیستم آکواپونیک معرفی شدند.

رضایی، مزایای اجرای این طرح را، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش هزینه تولید و تولید مواد گیاهی و ماهی به صورت ارگانیک بدون استفاده از سموم شیمیایی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه به تازگی ، برای اجرای این پروژه با اداره شیلات استان مرکزی تفاهم نامه منعقد شده است اظهار داشت: اولین محصول این شیوه تولیدی در شهرستان محلات اوایل سال 93 روانه بازار مصرف می شود.

سالانه هفت میلیون و 211 هزار قطعه ماهی زینتی در محلات تولید که 152 هزار به خارج کشور صادر می شود
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید