آب کارون برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل نخواهد شد

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

آب کارون برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل نخواهد شد
احمد سیاحی با بیان اینکه در طرح بهشت آباد، آب از سرشاخه های کارون فقط برای مصارف آشامیدنی منتقل می شود، افزود: دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب کارون در پروژه بهشت آباد برمیزان انتقال آب نظارت می کند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به دیدار استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری گفت: در این دیدار دو جلسه عمومی و خصوصی درمورد طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون با حضور مسوولان دو استان برگزار شد.
سیاحی با بیان اینکه طرح انتقال آب بهشت آباد مهمترین مساله مطرح در این دیدار بود افزود: در این جلسه معین شد که دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب بهشت آباد تشکیل شود تا این دبیرخانه محلی برای اجماع نظرات مسوولان ارشد دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در خصوص طرح انتقال آب بهشت آباد باشد.
وی درباره برگزاری جلسات شورای عالی آب و تصمیم گیری درخصوص میزان انتقال آب برای مصرف آشامیدنی در طرح بهشت آباد گفت: در جلسه شورای عالی آب مساله طرح انتقال آب بهشت آباد مطرح و مقرر شد که انتقال تنها برای مصارف آشامیدنی باشد که این مصوبه به تصویب اعضای شورای عالی آب نیز رسیده اما هنوز صورت جلسه این مصوبه به استان ابلاغ نشده است.
وی افزود: در سفر ماه گذشته هیات دولت یازدهم به استان خوزستان نیز رییس جمهوری به صورت شفاف این قول را به مردم خوزستان داد که آب رودخانه کارون تنها برای مصارف آشامیدنی منتقل شود.
سیاحی درمورد برنامه های دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب بهشت آباد گفت: نامه ای مشترک با امضاء استاندارا خوزستان و چهارمحال وبختیاری برای ارائه به دکتر روحانی تهیه شده که با توجه به صحبت ها و قول های شفاهی رییس جمهوری از وی خواسته شده که این وعده ها را کتبی نیز داشته باشیم که متن این نامه نیز آماده شده است.
وی خاطرنشان کرد: استخراج اعداد وارقام واقعی میزان نیاز آب آشامیدنی در طرح انتقال آب از دیگر برنامه های این دبیرخانه است که این ارقام باید صریح و شفاف اعلام شود.
معاون استاندار خوزستان با اشاره به سفر معاون عمرانی استاندار چهارمحال وبختیاری به خوزستان در هفته جاری گفت: هدف اصلی از برگزاری این جلسه مشترک این است که تمام مدارک و مستندات در سازمان آب وبرق خوزستان، اداره آب منطقه ای چهارمحال وبختیاری ، معاونت های عمرانی هر دو استان و تمام مستنداتی که در اختیار اساتید دانشگاهی است جمع آوری شود.
وی تصریح کرد: براین اساس رقم واقعی آب آشامیدنی مورد نیاز استان های مقصد در طرح انتقال آب بهشت آباد، میزان منابع آبی دو استان خوزستان و چهارمحال وبختیاری مدیریت مصرف و میزان واقعی مصارف استان ها مشخص می شود.
سیاحی افزود: با این اقدام از پراکنده گویی در خصوص طرح انتقال آب بهشت آبادجلوگیری شده و دو استان یک حرف مشترک در خصوص اجرای این طرح خواهند داشت.م
معاون استاندار خوزستان ادامه داد: شورای عالی آب نگاهی واقع بینانه نسبت به طرح انتقال آب بهشت آباد و منابع آبی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری دارد و با توجه به مصارف استان ها در بخش صنعت،کشاورزی ،شیلات و آب آشامیدنی ،برداشت از منابع آب استان ها و آورد رودخانه های استان و حق آبه تالاب ها به دور از نگاه منطقه ای مسئله طرح انتقال آب بهشت آباد را بررسی می کند.
وی افزود :نگرانی هایی وجود دارد که به بهانه آب آشامیدنی ،آب کارون برای سایر مصارف منتقل شود اما با توجه به آشنایی با تمام اعداد و ارقام سرانه مصرف استان ها و مستنداتی که دراختیار سازمان آب و برق خوزستان نیز به عنوان متولی آب استان قرار دارد مطمئناً طرح انتقال آب بهشت آباد تنها برای مصارف آشامیدنی خواهد بود.
با توجه به صحبت های رییس جمهوری در سفر به خوزستان و تصمیمات شورای عالی آب، در دیدار استانداران خوزستان و چهارمحال وبختیاری مقرر شد برای پیگیری مصوبات شورای عالی آب کشور، دبیرخانه ناظر بر میزان انتقال آب از سرچشمه های کارون تشکیل شود.
در طرح انتقال آب بهشت آباد مقرر شده سالانه یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های کارون به استان های اصفهان و یزد منتقل شود که به عقیده کارشناسان این رقم بیش از نیاز آشامیدنی دو استان است
منبع : شبکه ایران

دیدگاه خود را بیان کنید