تدوین طرح جامع صید و صیادی با اولویت کنترل قاچاق خاویار در دولت و مجلس

سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید


نماینده مردم ساری در مجلس،گفت: طرح جامع صید و صیادی با اولویت صید ضابطه‌مند و کنترل قاچاق خاویار و تقویت ذخایر دریای خزر در مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت در حال تدوین است.
محمد دامادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،درتشریح طرح جامع صید و صیادی با اولویت صید ضابطه مند و کنترل قاچاق خاویار و تقویت ذخایر دریای خزر، گفت: با توجه به معضلات موجود در سیستم صیادی کشور و مشکلات صیادان از جمله بیمه نشدن، عدم پرداخت سختی کار و دیرتر بازنشسته شدن صیادان منجر به مطرح شدن این طرح در مجلس و دولت شده است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه خاویار برند ایرانی است، تصریح کرد: چنانچه مدیریت صحیح و کارشناسانه ای درخصوص میزان برداشت ماهیان خاویاری از دریای خزر صورت نگیرد به طورحتم در آینده ای نه چندان دور ذخایر این ماهی ها دردریای خزر به اتمام می رسد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهارداشت: درخصوص برداشت ماهی های خاویاری از دریای خزر طرحی بازدارنده در سازمان شیلات مطرح شده است که این طرح مشکلات و موانع قوانین گذشته راهم مرتفع می کند.
عضوکمیسیون عمران مجلس، گفت: طرح جامع صید و صیادی با اولویت صید ضابطه‌مند و کنترل قاچاق خاویار و تقویت ذخایر دریای خزر در مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت در حال تدوین است.
گفتنی است؛ براساس برآوردهایی که از 10 سال گذشته انجام شده تا سال 1400 میزان تولید خاویار از دریای خزر به صفر خواهد رسید و از آنجا که این دریا بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری است و 90 درصد خاویار دنیا را تأمین می‌کند، باید تولید آن در سیستم هماهنگ با کشورهای شمال دریای خزر به‌صورت ضابطه‌مند و کنترل‌شده درآید.
انواع ماهی‌ها به‌ویژه ماهیان خاویاری برای تخم‌ریزی از دریاها به رودخانه‌ها می‌روند، اما شرایط رودخانه‌ها به‌علت ورود پساب‌های صنعتی کشاورزی و فاضلاب‌های خانگی و برداشت غیرقانونی شن و ماسه باعث شده به شکل طبیعی تخم‌ریزی صورت نگیرد و جمعیت ماهیان خاویاری در دریای خزر به‌شدت کاهش پیدا کند.
طرح جامع صید و صیادی در مجلس شورای اسلامی و با پیگیری مجمع نمایندگان شمال کشور در حال تدوین است، در این طرح هفت‌هزار کیلومتر خط ساحلی دریای خزر و 15 میلیون نفر جمعیت شهرها و روستاهای مجاور آن مورد بررسی قرار گرفته تا صید و صیادی در منطقه به‌صورت ضابطه‌مندی تعریف شود
منبع : خبرگزاری مجلس شورای اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید