امکان پایش بسترهای دریایی با استفاده از صوت فراهم شد

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۶ بازدید


در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، اعلام شد که امکان پایش زیست محیطی بسترهای دریایی با استفاده از صوت و امواج (آکوستیک) در کشور فراهم شده است
مهسا حقی در کارگاه آموزشی تاثیر سنجش از راه دور اکوستیک در حفظ و پایش اکوسیستم دریایی در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار داشت: در این روش به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم همگام با کشورهای پیشرفته از ابزارهای تخصصی استفاده کنیم.

وی درباره این روش توضیح داد: سنجش از راه دور به وسیله صوت با استفاده از یک سری آنتن ها انجام می شود که امواج را به سطح بستر دریا ارسال می کنند که بعد از برخورد به بستر و یا موجودات زنده بازتاب یافته و به وسیله یک ثبت کننده اطلاعات دریافت و سپس توسط نرم افزارهای تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست تاکید کرد: در این روش هیچ گونه آسیبی به محیط زیست دریایی و موجودات زنده و حساس مانند مرجان ها و جنگل های حرا وارد نمی شود زیرا سنجش بدون هیچگونه تماسی با بستر دریا انجام می شود.

حقی اظهار داشت: همزمان با انجام سنجش از راه دور امکان شناسایی ویژگی های زیست محیطی دریاها و مطالعات تخصصی اکوسیستم های آبی و دریایی نیز فراهم می شود.

این استاد دانشگاه محیط زیست گفت: با استفاده از این روش پیشرفته موجودات کف زی سواحل جنوبی ژئوپارک جزیره قشم مورد بررسی و طبقه بندی قرار گرفتند.

حقی افزود: به این ترتیب گروه های اکولوژیکی دارای اهمیت زیست محیطی و هم چنین زیستگاه های حساس منطقه نیز مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مطالعات پایه ای این روش با موفقیت در کشور انجام شده است، افزود: بخش آزمایشی نیز رضایت بخش بود و امیدواریم که بتوانیم با توسعه این روش پروژه های وسیع و تخصصی در ارتباط با پایش و حفاظت از اکوسیستم های ارزشمند زیست محیطی دریایی در کشور را داشته باشیم.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست 24 تا 27 بهمن ماه در محل دایمی نمایشگاه های تهران برپا است
منبع : پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست

دیدگاه خود را بیان کنید