گیلان دارای مقام نخست پرورش ماهیان گرم آبی کشور

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۸ بازدید


مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه گیلان مقام نخست پرورش ماهیان گرم آبی کشور را دارد، گفت: آبزی پروری یکی از ساده ترین و اقتصادی ترین راه های تولید پروتئین حیوانی است
پرورش ماهیان گرم آبی در گیلان از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی همچنین با بیان اینکه گیلان در سالیان اخیر با مشکل تلفات گونه ماهی گرم آبی "کپور نقره ای " مواجه است، اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد این تلفات ناشی از عوامل مدیریتی، نبود ضد عفونی صحیح مزرعه قبل از شروع پرورش ماهیان گرم آبی و مسمومیت جلبکی بوده است.
مدیرکل دامپزشکی بر لزوم ساماندهی کشتارگاههای دام استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر شش کشتارگاه صنعتی طیور در گیلان با ظرفیت 18 هزار قطعه در ساعت فعال است.
وی در ادامه از تعطیلی 32 کشتارگاه سنتی دام در استان خبر داد و افزود: پنج کشتارگاه دیگر که در شهرستان های لنگرود، رودسر و املش فعالیت دارند با افتتاح کشتارگاه صنعتی چاف لنگرود تعطیل می شوند.
عاقبتی با بیان اینکه کمیته ساماندهی کشتار دام در استانداری گیلان مستقر است، اظهارداشت: دبیری این کمیته با دامپزشکی و ریاست آن با معاون عمرانی استاندار است.
وی اذعان داشت: دامپزشکی گیلان از سال 1390 همزمان با سراسر کشور طرحی به نام " تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های شیلاتی " در حال اجرا دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: این طرح شامل پنج مرحله از قبیل صید و صیادی، تکثیر و پرورش، حمل ونقل، فرآوری و عرضه آبزیان است.
وی افزود: همچنین از سال 1391 این طرح برای محصولاتی همچون عسل، شیر، گوشت قرمز و گوشت سفید در حال اجراست.
عاقبتی در ادامه با اشاره به اینکه گیلان در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در کشور پیشرو است، اظهارداشت: هم اکنون 24 واحد مرغداری در استان به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک با برند " سبز " و " الماس سبز " مشغول هستند.
وی با بیان اینکه گیلان از قطب های مهم دامپروری و مرغداری در کشور است، گفت: این استان با داشتن هفت مرکز تکثیر با ظرفیت تولید سالانه 70 میلیون قطعه بچه ماهی و شش هزار واحد گرم آبی با ظرفیت تولید 39 هزار تن ماهی در سال مقام نخست را در کشور دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان یادآورشد: در شش ماهه نخست سال جاری در بخش صادرات آبزیان 302 تن با ارز آوری 41 میلیارد ریال ( یک میلیون و 641 هزار و 520 دلار ) انجام شده است
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید