طرح یکپارچه سازی مدیریت تالاب هامون تا پایان امسال تدوین می شود

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

طرح یکپارچه سازی مدیریت تالاب هامون تا پایان امسال تدوین می شود
مسوول دبیرخانه استانی احیای تالاب بین المللی هامون گفت: تدوین طرح مدیریت یکپارچه احیای این تالاب بین المللی با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.
الهام آبتین افزود: این طرح در بخش های مختلف از جمله بررسی شرایط پایه، اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی تالاب بین المللی هامون و همچنین نقش سازمانها و اداره ها در مدیریت، حفظ، نگهداشت و احیای این تالاب در دست تدوین است.
وی اظهار داشت: نظر و پیشنهاد مردم محلی، ارگانهای دولتی مرتبط و سازمان های مردم نهاد با برگزاری کارگاه هایی با عنوان مدیریت یکپارچه تالاب هامون جمع آوری و در تدوین این طرح مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه تالاب هامون کارگاه ادواری در ادامه کارگاههای مدیریت یکپارچه تالاب در حال برگزاری است و همچنین نشست های مختلف با ارگان های مرتبط در سطح ملی و استانی به صورت مرتب برای اخذ تصمیم لازم در این رابطه در حال انجام است.
مسوول دبیرخانه استانی احیای تالاب بین المللی هامون افزود: معاونت محیط طبیعی و دفتر ملی تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سایر نهادها و اداره های مرتبط در سطح استانی و ملی با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در تدوین این طرح مشارکت دارند.

وی اظهار داشت: طرح یکپارچه سازی مدیریت تالاب هامون به صورت تشریح شرایط گذشته و حال تالاب، چشم انداز آینده تالاب و اهداف حفاظتی و مدیریتی هر کدام از سازمان های مرتبط در قالب کتابچه تدوین و در اختیار مردم و سازمان های مورد نظر قرار خواهد گرفت.

آبتین گفت: با توجه به توافق صورت گرفته در نشست های متعدد کار گروه استانی احیای تالاب هامون و همچنین نیاز مردم برای داشتن یک نقشه و برنامه عملی تمام دستگاههای دست اندرکار موظف اند برنامه های خود را در رابطه با تالاب با محوریت این طرح اجرا کنند.

وی با اشاره به حساسیت موضوع احیای تالاب هامون در سطح ملی افزود: با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعتبار جدید برای ادامه اهداف مطالعاتی و اجرایی احیا و مدیریت زیست محیطی تالاب هامون پیش بینی شده است.

تالاب بین المللی هامون یکی از تالابهای مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در کنار یکدیگر تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.

این تالاب در محدوده سیستان و بلوچستان و در فاصله 200 کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان در حوره آبریز شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز واقع شده است.

هامون تا پیش از بحران خشکسالی، در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور در منطقه سیستان علاوه بر اهمیت زیست محیطی، منبع اشتغال و فعالیت اقتصادی مستقیم برای حدود 100 هزار نفر جمعیت منطقه در بخشهای شیلات، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بود.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید