روی خوش دریا به صیادان مازندرانی

یک‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

روی خوش دریا به صیادان مازندرانی
رییس اداره شیلات نوشهر و چالوس گفت که در چند هفته ای که از آغاز فصل صید می گذرد، صید ماهی در دریای خزر به نسبت وضعیت خوبی داشته و بیشترین صید نیز در مناطق مرکزی استان مازندران صورت می گیرد.
علی پاشازنوسی تصریح کرد: صید امسال نسبت به سال گذشته نرم متعادل تری داشته و در برخی گونه های مولد نیز صید خوبی صورت گرفته است.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی شیلات برای حفظ و تکثیر گونه های آبزی در دریای خزر، گفت: تلاش گسترده ای برای حفظ گونه ای در حال انقراض صورت می گیرد و بر اساس کنوانسیون های جهان برخی از آبزیان نیز در خط قرمز قرار دارند و تجارت برخی از آنان نیز ممنوع است.
رییس اداره شیلات نوشهر و چالوس تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته برخی از این آبزیان وضعیت بهتری پیدا کرده و تلاش برای حفظ و تکثیر آنها نیز ادامه دارد.

پاشازنوسی گفت: ماهیان دریای خزر از جمله ماهی سفید به پاییزه و بهار تقسیم می شود، شیلات اکنون روی گونه بهاره سفید کار می کند. تا دمای آب دریای خزر پایین نیامده و آب گرم است ترکیب صید بیشتر به سمت ماهی کفال است اما اواخر سال که دمای آب پایین است بیشتر ماهی سفید صید می شود.

رییس اداره شیلات نوشهر و چالوس با اشاره به فعالیت شیلات برای تکثیر ماهی سفید، گفت: شیلات در حال تکثیر است و از طریق لقاح مصنوعی و رها کردن بچه ماهی های یک گرمی در دریا شانس تولید را در دریا بالا می بریم.

فصل صید ماهیان استخوانی همه ساله از 20 مهر ماه در سواحل دریای خزر آغاز می شود و سالانه حدود 600 تن ماهی از دریای خزر در سواحل نوشهر و چالوس صید می شود.

سه شرکت تعاونی ماهیگیری در این دو شهرستان فعال هستند که هر واحد سالیانه حدود 200 تن ماهی از دریا در فصل صید برداشت می کند.

ماهیان استخوانی دریای خزر از گونه های کفال، کپور و سفید است که در فصل صید توسط 200 صیاد که 150 نفر آنها رسمی هستند، صید می شود.

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر هر ساله بر اساس تصمیم شیلات ایران از بیستم ماه مهر آغاز می شود و تا نیمه دوم فروردین سال بعد ادامه می یابد
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید