بازدید 300 نفر از شرکت‌کنندگان همایش صنایع دریایی کشور از بندر شهید رجایی

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

بازدید 300 نفر از شرکت‌کنندگان همایش صنایع دریایی کشور از بندر شهید رجایی
دبیر شانزدهمین همایش ملی صنایع دریایی کشور گفت: 300 نفر از دانشجویان شرکت‌کننده در شانزدهمین همایش صنایع دریایی کشور با همراهی مسئولان اجرایی این رویداد بزرگ دریایی از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی دیدن کردند.
حمید زراعتگردر حاشیه بازدید مذکور، بندر شهید رجایی را محور توسعه استان هرمزگان دانست و گفت: این بندر دالان اصلی ورود و خروج کالا در کشور است که نه تنها در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی می‌کند بلکه در عرصه تجارت بین المللی با کشورهای منطقه نیز مثمر ثمر است.
وی با اشاره به اینکه جابجایی بیش از 90 درصد کالاهای وارداتی و صادراتی کشور از طریق دریا انجام می‌پذیرد خاطرنشان کرد: در بندر شهید رجایی کارهای بزرگی به منظور لایروبی، افزایش آبخور حوضچه‌ها و اضافه شدن تعداد اسکله‌ها صورت گرفته است
دبیر همایش ملی صنایع دریایی کشور برگزاری این رویدادهای علمی طی 16سال گذشته را عاملی موثر در بسترسازی رفع بخشی از مشکلات صنایع دریایی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نیز تلاش‌های زیادی به منظور مدنظر قرار گرفتن مباحث دریایی در تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور در جریان است.

پیمان مسعودزاده دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران نیز در جریان بازدید از بزرگترین بندر تجاری ایران، شهر بندرعباس را «پایتخت دریایی کشور» توصیف کرد و گفت: برخورداری از جزایر مهم و استراتژیک، وجود بیشترین نوار ساحلی کشور، بزرگترین بندر کانتینری و بزرگترین بندر مسافری ایران و قرارگیری در نقطه شروع کریدور ترانزیت بین المللی شمال- جنوب باعث شده تا استان هرمزگان به عنوان یک استان مهم دریایی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر در استان هرمزگان با توجه به وجود جنبه‌های توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف همچون طراحی، تولید و ساخت تجهیزات، بخش‌های خدماتی همچون فعالیت‌های بندری، شیلات، گردشگری و امنیت، صنعت دریایی می‌تواند به عنوان محور توسعه مدنظر قرار گرفته است.

به گفته مسعودزاده، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، صنایع دریایی را به عنوان صنعت پایه توسعه اقتصادی مدنظر قرار داده‌اند.

وی با بیان این مطلب که توسعه صنایع دریایی به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود: باید با اطلاع رسانی زمینه نزدیک شدن ارگان‌های دریایی، شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم شود که برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در همین راستا صورت می‌گیرد.

دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی کشور از حضور 130 شرکت در پنج هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی سخن به میان آورد و گفت: در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌های داخلی، نمایندگانی از چند کشور اروپایی از جمله کرواسی، همچنین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شامل امارات و کویت حضور داشتند.

گفتنی است، 300 نفر از دانشجویان شرکت کننده در شانزدهمین همایش صنایع دریایی کشور، شرکت کنندگان برنامه یک روزه حضور خود در بندر شهید رجایی، از بخش‌های مختلف پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران بازدید کردند.

یادآور می‌شود، شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی ایران به عنوان بزرگترین رویداد دریایی کشور طی روزهای یازدهم تا چهاردهم آذرماه جاری در بندرعباس برگزار شد
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید