برنامه‌های شیلات استان مرکزی برای دوران پساتحریم ‌

سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

برنامه‌های شیلات استان مرکزی برای دوران پساتحریم ‌
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برنامه پساتحریم شیلات استان مرکزی بر پایه اقتصاد مقاومتی طراحی و اجرا خواهد شد.
حسن اکبری به برگزاری جلسه مشترک میان آبزی‌پروران استان با مدیرعامل نظام‌های صنفی کارهای کشاورزی استان مرکزی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: تشکیل انجمن صنفی تحت نظر و حمایت نظام‌های صنفی کارهای کشاورزی استان مرکزی یکی از اهداف شیلات استان مرکزی درخصوص هویت بخشیدن به فعالیت آبزی‌پروری استان است که در قالب عقد تفاهم نامه دو طرفه انجام خواهد شد.
وی ضمن اشاره به انجام برخی از طرح‌های الگویی در استان مرکزی برای برنامه‌ریزی در شرایط پساتحریم اظهار کرد: ‌سطح وسیع استخرها در گلخانه‌های موجود استان مرکزی ظرفیتی را در استان ایجاد کرده است که می‌توان به پرورش توأم گیاهان از جمله صیفی‌جات و برخی گونه‌های ماهیان در آن اقدام کرد.
اکبری با بیان اینکه مبانی اقتصادی و پیش‌نویس آئین‌نامه مربوط به صدور مجوزهای این فعالیت توسط شیلات استان مرکزی تدوین و به سازمان شیلات ایران جهت تصویب ارسال شده است، افزود: بکارگیری توان و ظرفیت‌های موجود در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در قالب برگزاری جلسات مشترک و آموزش‌های چهره به چهره به روستائیان و کشاورزان دارای منابع آبی مشاع و منابع آبی کشاورزی یکی دیگر از اقداماتی است که از اوایل سال‌ جاری جهت توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری در استان آغاز شده و امید می‌رود تا با همکاری آنها اقدامات خوبی جهت فعال کردن اینگونه منابع آبی صورت گیرد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برنامه ششم توسعه و برنامه‌های مربوط به پساتحریم در شیلات بر پایه اقتصاد مقاومتی و با اتکاء به عوامل درونی استان و کشور جهت رسیدن به اهداف مربوط به توسعه آبزی‌پروری و ایجاد اشتغال و درآمد بخصوص برای روستائیان در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه همدلی نقش مهمی در تدوین این برنامه دارد، اظهار کرد: در این برنامه سعی شده است از همکاری دو طرفه میان آبزی‌پرور و شیلات با توسعه تشکل‌های مربوطه و بکارگیری نقش آنها در تصمیم‌گیری استفاده شود.

اکبری با اشاره به نقش تشکل‌ها در پیگیری و حل بسیاری از مشکلات مربوط به توسعه آبزی‌پروری گفت: در حال حاضر در استان مرکزی دو شرکت تعاونی فعال‌ آبزی‌پروری وجود دارد‌ که این دو شرکت با عضویت تعدادی از آبزی‌پروران استان وظیفه خدمات‌رسانی و تأمین نهاده‌های مربوطه را در وهله اول و همچنین رفع بعضی از مشکلات مربوطه را برای اعضاء به عهده دارند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی به اقدامات صورت گرفته درخصوص بکارگیری و عضویت آبزی‌پروران شاخص استان در اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور خبر داد و افزود: عضویت آبزی‌پروران و تعاونی مربوطه استان در این اتحادیه نیز می‌تواند علاوه بر رفع برخی مشکلات کشوری آنها، به کسب ایده‌های جدید توسط آنها نیز کمک کند و توسعه‌ای متوازن را در راستای اهداف اتحادیه برای خود ترسیم کنند.

وی به نقش روان‌سازی دستورالعمل‌ها و حمایت بعضی از دستگاه‌های مرتبط با توسعه فعالیت آبزی پروری نیز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تدوین این برنامه در صورتی که برخی از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی اصلاح نشود و روان‌سازی مربوط درخصوص فعالیت‌های آبزی‌پروری صورت نگیرد، نمی‌توان هیچکدام از اهداف پیش‌بینی شده را محقق کرد.

اکبری ادامه داد: بر همین اساس لازم است تا با استناد به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص نیز اقدامات لازم صورت گیرد تا بتوان به آینده و توسعه بخش آبزی‌پروری در استان و کشور امیدوار بود
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید