هرمزگان در حال تبدیل شدن به قطب شیلات کشور است

سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

هرمزگان در حال تبدیل شدن به قطب شیلات کشور است
استاندار هرمزگان در مراسم گشایش ساختمان اداری شیلات گفت: با توجه به یک هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریای عمان و جزایر چهارده گانه و فعالیت های در دست انجام، این استان در حال تبدیل شدن به قطب شیلات کشور است.
جاسم جادری استاندار هرمزگان، دوشنبه در این مراسم با تاکید بر استفاده از ظرفیت های شیلاتی به ویژه تولید میگو و ماهی در قفس گفت: خوشبختانه طی دو سال گذشته فعالیت های خوبی از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت تدبیر و امید در این استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها در آرزوی آبهای آزاد و حتی داشتن یک دریاچه هستند، افزود: باید برای بهره برداری از این همه نعمت به منظور بهبود معیشت مردم و همچنین توسعه شیلات این استان گام های بیشتر و مهمتری برداشته شود.
استاندار هرمزگان با اشاره آمارهای ارایه شده درباره شناسایی 50 هزار هکتار زمین ویژه استخرهای پرورش میگو گفت: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی می توان زیربنای استخرهای میگوی پرورشی این استان را در سواحل خلیج فارس و دریای عمان (سواحل مکران) به چند برابر کنونی افزایش داد.
اداره شیلات هرمزگان، گستره مزارع فعال پرورش میگو در این استان را چهار هزار هکتار با تولید سالانه نزدیک به چهار هزار تن اعلام کرده است.
استاندار هرمزگان با سپاس ویژه از جامعه صیادی استان، بررسی مشکلات آنان و همچنین رفع مسائل سرمایه گذاران در زمینه تولید و پرورش میگو و ماهی در قفس را خواستار شد.
جادری خاطرنشان کرد: به منظور افزایش توازن در تولید و همچنین ایجاد ظرفیت های بیشتر اشتغال در شیلات هرمزگان و اجرای قانون برنامه های توسعه ای کشور، شورای توسعه شیلات این استان برای هر نوع همکاری و پشتیبانی از سرمایه گذاران، تشکل ها، کارآفرینان و تعاونی های صید و صیادی آماده است.
رییس شورای توسعه شیلات هرمزگان از برنامه های افزایش طرح های تولید ماهی در قفس، صید فانوس ماهیان، صادرات آبزیان به روسیه و افزایش تولید در مزارع پرورش میگو همزمان با تامین برق و ایجاد راه های دسترسی به عنوان مهمترین برنامه های پیش روی این ستاد نام برد.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه برای استفاده از تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی به منظور توسعه فعالیت های آبزی پروری هیچگونه محدودیتی نداریم، از کارآفرینان و علاقه مندان به سرمایه گذاری در زمینه آبزی پروری دعوت به کار کرد.
«پرویز محبی» مدیرکل شیلات هرمزگان، نیز در این مراسم گفت: در دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید و به مناسبت هفته دولت 11 پروژه با سرمایه گذاری 75 میلیارد ریال در بخش شیلات به بهره برداری می رسد.
وی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در طرح های بخش خصوصی قابل راه اندازی در هفته دولت امسال را نزدیک به 27 میلیارد ریال ذکر کرد.
محبی اضافه کرد: برای ساخت مرحله نخست ساختمان اداری شیلات هرمزگان 41 میلیارد ریال از محل فروش زمین های مازاد و بدون استفاده این اداره کل هزینه شده است.
مدیرعامل تعاونی صیادان و همچنین رییس تعاونی پرورش دهندگان میگوی هرمزگان نیز در این مراسم درباره مسائل و مشکلات مجموعه های زیر مدیریت خود مانند درخواست بازسازی اسلکه پشت شهر بندرعباس (در همسایگی بازار ماهی فروشان) و افزایش سه برابری تولید میگوی پرورشی تا پایان امسال مطالبی گفتند.
از مهمترین زیرساخت های شیلات هرمزگان در زمینه تولید میگو می توان به وجود دهها هکتار مزرعه پرورشی، 13 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت سالانه 430 میلیون قطعه، پژوهشکده تحقیقاتی اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین راه اندازی ستاد توسعه شیلات این استان اشاره کرد.
50 هزار هکتار زمین شناسایی شده مناسب برای ایجاد مزارع پرورش میگو در نوار ساحلی این استان با ظرفیت تولید سالانه 150 هزارتن میگو که نزدیک به 19 هزار هکتار آن در دست مطالعه قرار دارد، از دیگر مزیت های استان است.
وجود مولدان عاری از بیماری و آلوده نشدن مزارع پرورشی این استان به بیماری لکه سفید میگو از دیگر مزیت های هرمزگان در زمینه توسعه این صنعت است که با استفاده از گونه «وانامی» می توان دو نوبت در سال نسبت به پرورش و برداشت میگو اقدام کرد.
اداره شیلات هرمزگان میزان تولید میگوی پرورشی در هر هکتار از مزارع این استان را بین سه تا پنج تن عنوان کرده است. البته بعضی پرورش دهندگان نمونه بین 6 تا 10 تن نیز برداشت کرده اند؛ به طوری که رکورد تولید 10 تن در هکتار نیز به این استان اختصاص دارد.
مکان های ساخته شده برای پرورش میگوی استان هرمزگان در بنادر مقام، حسینه، سایه خوش، کولقان، هنگام، تیاب شمالی و جنوبی، سیریک و یکدار قرار دارد و اکنون پنج مرکز با گستره نزدیک به چهار هزار و 200 هکتار در حال بهره برداری است.
36.5 درصد (36 ممیز پنج دهم) صید کشور با حجم 240 هزار تن مربوط به هرمزگان است که از نظر شمار صیادان نیز رتبه نخست کشور را دارد.
هرمزگان با داشتن 30 هزار صیاد، 22 بندر صیادی دارد که تاکنون 10 بندر آن به تعاونی های صیادی و بخش خصوصی واگذار شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید