مصرف ماهی 35 درصد کاهش یافت

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

مصرف ماهی 35 درصد کاهش یافت
مصرف سرانه ماهی در کشور از 20 کیلوگرم در سال 83 به 13 کیلوگرم در سال 92 کاهش یافته است که کاهش 35 درصدی مصرف را نشان می‌دهد.
مصرف سرانه ماهی در کشور از 20 کیلوگرم در سال 83 به 13 کیلوگرم در سال 92 کاهش یافته که کاهش 35 درصدی مصرف را نشان می‌دهد. این البته آماری است که بانک مرکزی ایران منتشر کرده است.
وقتی با مسئولان صحبت می‌کنیم این آمارها را با تغییرات نگران‌کننده‌تری عنوان می‌کنند.
رئیس سازمان شیلات، مصرف سرانه ماهی را در سال 92، 8.5 کیلوگرم اعلام کرد و توضیح داد این رقم در مقابل متوسط مصرف جهان که 28 کیلوگرم است، تنها 30 درصد است و در مقابل متوسط مصرف کشورهای ماهی‌خوری مثل ژاپن این نسبت حتی به 12 درصد هم می‌رسد.
سبد هزینه خانوار تغییر کرد

در بررسی‌های آماری آنچه بسیار مشهود است، تغییر سبد هزینه‌ای خانوار در سه سال گذشته است. به عبارت ساده‌تر، خانواده‌ها در سال‌های گذشته ترجیح داده‌اند خوراکی‌های پر هزینه و یا خوراکی‌هایی که به زعم آنها غیر ضروری‌تر بوده را از سبد غذایی خود حذف کنند.

در این بین نیز ماهی جزو دسته‌ای از اقلام غذایی است که در چند سال گذشته کمتر مصرف شده است.

برآوردی که مرکز آمار ایران از میزان هزینه خانوارها برای خرید آبزیان داشته است، عدد 140 هزار تومان در سال 92 را نشان می‌دهد، یعنی به طور میانگین هر خانوار ماهانه 11 هزار و 500 تومان برای خرید آبزیان هزینه کرده‌اند.

رشد سبد كالاي خوراكي و غير خوراكي خانواده‌ها

بررسی سبد کالای خانوار نشان می‌دهد در حالی که در سال 1386 هزینه متوسط خانواده‌ها در سال معادل 98 میلیون و 816 هزار ریال بوده اما این رقم با 76 درصد افزایش در سال 1390 به 173میلیون و 925 هزار ریال رسیده است.

به عبارت دیگر، در سال 90 هر خانوار چهار نفره باید یک میلیون و 450 هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد تا بتواند از عهده مخارج خود برآید.

نگرانی‌ها مردم از آلودگی

شاید یکی دیگر از دلایل عدم رشد مصرف را بتوان در نگرانی‌هایی جستجو کرد که به واسطه اخبار منتشر شده، دغدغه مردم شده است.

یکی از این خبرها نفتی شدن ماه‌های فیروزکوه بود. در اعتراضات محلی مشخص شد ماهی‌های صید شده از رودخانه نمرود فیروزکوه و ماهی‌های پرورشی این منطقه بوی نفت می‌دهد. پس از پیگیری تولیدکنندگان در منطقه اگرچه آلودگی این حوضچه‌ها به تایید سازمان دامپزشکی رسید. در پی شکایت یکی از مصرف کنندگان به آلودگی ماه‌های این حوضچه‌ها، سازمان دامپزشکی اعلام کرد: « ماهی‌های خود را پس بدهید و پولشان را بگیرید!»

عدم بسته‌بندی مناسب و از دست دادن طعم

یکی از طرح‌های چند ساله وزارت جهادکشاورزی که فعلا در حد مطرح شدن باقی مانده و رنگ اجرا به خود ندیده، طرح کنترل کیفیت و بسته‌بندی آبزیان است.

قرار بود با اجرای طرحی مشابه آنچه برای مرغ اجرا شد، ماهی نیز زیر‌ذره‌بین مسئولان رفته و و علاوه بر ارتقای کیفیت آبزیان، امکان پی‌گیری متخلفان نیز فراهم شود ولی با وجود گذشت چند سال از طرح موضوع هنوز این امکان فراهم نشده است.

البته لازم به ذکر است که طرح بسته‌بندی مرغ نیز پس از 9 سال بلاتکلیفی، عملیاتی شد.

علاوه بر موضوع بسته بندی، عدم امکان نگهداری ماهی زنده در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و از دست دادن طعم به لحاظ ساعت‌ها ماندن پس از صید نیز علت دیگر این عدم تمایل به مصرف آبزیان است.

این درحالی است که در کشورهایی مانند ژاپن و نروژ امکان نگهداری زنده بسیار بیشتر از کشور ما فراهم است.
منبع: تابناک

دیدگاه خود را بیان کنید