سرانه مصرف آبزیان در زنجان باید سه کیلوگرم افزایش یابد

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
سرانه مصرف آبزیان در زنجان باید سه کیلوگرم افزایش یابد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سرانه مصرف انواع آبزیان در این استان 6 و نیم کیلوگرم است که این رقم باید سه کیلوگرم دیگر افزایش یابد

محمود صیادبورانی روز دوشنبه افزود: میزان مصرف انواع آبزیان مردم استان زنجان در سال 75، 250 گرم بود که درزمان حاضر این رقم به 6 و نیم کیلوگرم افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی انجام شده در خصوص افزایش سرانه مصرف انواع آبزیان در استان زنجان تا پایان سالجاری 6 کیلو و 600 گرم است که باید محقق شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی روش‌های طبخ انواع آبزیان، تهیه و توزیع کتاب آشنایی با طبخ آبزیان و درج انواع فیلم‌ها و PDF های آموزشی و تهیه و توزیع لوح‌های فشرده آموزشی طبخ، از مهمترین اقدامات شیلات این استان در خصوص افزایش سرانه مصرف بوده است.
به گفته صیادبورانی، عرضه انواع آبزیان تولیدی استان زنجان در مراکز عرضه به صورت زنده و سالم از دیگر اقدامات در راستای افزایش سرانه مصرف به شمار می رود.
وی تاکید کرد: هم اکنون در حال رایزنی با سه شرکت در خصوص راه اندازی مراکز فرآوری آبزیان در استان زنجان هستیم که با تحقق این تلاش ها می توانیم آبزیان تولیدی این استان را در بسته بندی های مختلف بر اساس ذائقه و سلیقه مردم عرضه کنیم که این اقدام نیز در افزایش سرانه مصرف اهمیت قابل توجهی دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مصرف سرانه آبزیان در این استان سه کیلوگرم از سرانه کشوری و 20 کیلوگرم از سرانه دنیا فاصله دارد.
صیادبورانی تاکید کرد: در اقدام اول باید کسری سه کیلوگرم مصرف سرانه از سطح کشوری محقق شود تا گام های بعدی رسیدن به نرم جهانی برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تامین غذای سالم و با کیفیت جزو سیاست‌ها و برنامه‌های کاری هر کشوری به شمار می رود، نتایج تحقیق متخصصان نشان می دهد که ماهی غذای سلامت است و در جهان نیز از آن به عنوان داروی قلب یاد می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مصرف ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و محافظت بدن در مقابل بیماری‌ها، فشارهای عصبی، کاهش کلسترول خون، سکته های قلبی، کنترل چربی خون و نقش مهم آن در تامین ویتامین‌های A-B-D-K-E و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار توصیه شده است.
به گزارش ایرنا، صیادبورانی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی که تمایل دارند نیروهای آنها روش های طبخ انواع آبزیان را آموزش ببینند و سرانه مصرف آنان افزایش یابد با شماره 33137343 تماس داشته باشند.
سال گذشته روش طبخ انواع آبزیان برای کارکنان استانداری، علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی و سایر بانوان علاقه مند معرفی شد.
ماهیان تولیدی استان زنجان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
این استان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان پس از تامین مصرف داخل به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید