پرداخت 25 میلیون تومان تسهیلات به صاحبان مزارع مجتمع پالنگان

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

پرداخت 25 میلیون تومان تسهیلات به صاحبان مزارع مجتمع پالنگان
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان از پرداخت 25 میلیون تومان تسهیلات بدون بهره به هر یک از صاحبان مزارع مجتمع پالنگان در راستای مرمت و ترمیم مزارع خبر داد.
رحمان میرزایی در جریان بازدید رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مجتمع پرورش ماهیان سردآبی پالنگان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: مجتمع ماهی سردآبی پالنگان به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی کشور، در سال 82 به بهره‌برداری رسید.
وی بیان کرد: متأسفانه این مجتمع در آذرماه سال 92 به علت شیوع بیماری ویروسی VHS، مختص ماهیان قزل‌آلا متحمل تلفات سنگین شده است
رحمانی ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده سازمان دامپزشکی با همکاری ادارات ذیربط، در راستای عملیات پاکسازی و معدوم‌سازی ماهیان مبتلا و سالم در این مجتمع، افزود: این بیماری مختص ماهی‌های قزل‌آلای سردآبی است و اثرات مضر انسانی و قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه این بیماری در جهان به عنوان بیماری ورشکستگی شناخته می‌شود، اضافه کرد: ورود این بیماری به هر مزرعه‌ای موجب ایجاد خسارات هنگفت برای تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران پرورش ماهی سردآبی است.

وی افزود: بعد از معدوم‌‌سازی با همکاری خوب صاحبان مزارع، اقدام به بازسازی و مرمت و بهسازی حوضچه‌های پرورش ماهی در تمامی واحدها نموده‌ایم.

رحمانی از انجام مقدمات خرید بچه ماهی‌های عاری از بیماری از مزارع خارج استان با هماهنگی دامپزشکی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اقدامات و همکاری‌های صورت گرفته در حال حاضر مجتمع آماده رهاسازی بچه ماهی‌ها است.

وی از مشکلات موجود در مجتمع پالنگان با توجه به شرایط توپوگرافی آن را بحث گردشگری دانست و افزود: مسافرانی که به این منطقه می‌آیند با شرایط اینجا آشنا نیستند و همین مسئله منشأ ایجاد آلودگی‌هایی برای منطقه و به ‌خصوص آب آن شده‌اند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به برگزاری جلسات در راستای ساماندهی وضعیت عبور و مرور مسافران به این روستا اشاره کرد و اضافه کرد: در مرکز تکثیر واقع در مجتمع هم اقدامات بازسازی، اقدامات مقدماتی و مسائل بهداشتی لازم صورت گرفته تا به زودی مرکز تکثیر هم راه‌اندازی و شروع به فعالیت نماید.

وی در ادامه افزود: بیش از 45 تن ماهی در این مجتمع معدوم‌سازی شدند که به مبلغ روز محاسبه شده و طی پیگیری‌های صورت گرفته و با توجه به تخصیصات دولتی، تمامی مزارع متضرر مورد پرداخت غرامت قرار خواهند گرفت.

رحمانی به تعیین 50 میلیون تومان غرامت از محل ماده 180، از سوی نماینده مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون 39 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

وی همچنین به تصویب تسهیلات بانکی از دو محل در راستای حمایت از صاحبان مزارع اشاره کرد و افزود: از محل کمک‌های فنی و اعتباری سازمان شیلات ایران مبالغی را از طریق اعتبارات بانکی با سود ناچیز در اختیار ما قرار داده‌اند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان از پرداخت تسهیلات به مبلغ 25 میلیون تومان به بیش از 40 واحد از مزارع این مجتمع خبر داد و اظهار داشت: این میزان تسهیلات در راستای ترمیم و مرمت مجتمع برای تمامی واحد‌ها تعیین شده است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید