محدود کردن حضور قدرت های دیگر در دریای خزر یک دستاورد است

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمانی که شرق و غرب جهان مورد حمله یا حضور نیروهای آمریکایی یا اروپایی است، محدود کردن حضور قدرت های دیگر در دریای خزر خود یک دستاورد محسوب می شود
عباس ملکی خاطرنشان کرد : در طول سال های گذشته از نفوذ کشورهای غیرمنطقه ای به دریای خزر ممانعت شده است.

وی با بیان اینکه سمینار منافع بهینه ایران در دریای خزر که روز شنبه هفته آینده برگزار می شود دارای چهار بخش است، اظهارداشت: بخش اول این سمینار شامل افتتاحیه و بخش دوم به بررسی مبانی نظری نگاه به دریای خزر اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سوم این سمینار چند نمونه از فعالیت های مختلف در دریای خزر ارائه می شود و در بخش چهارم سمینار نیز سیاستگذاری و توصیه هایی برای آینده مطرح خواهد شد.

معاون پژوهش های روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دریای خزر به لحاظ جغرافیایی در قلب زمین واقع شده و محل زندگی حدود 800 نوع از آبزیان است، گفت: دریای خزر همچنین محل معیشت و کشتیرانی مردمان حاشیه این بزرگترین دریاچه جهان است.

ملکی با یادآوری اینکه پس از فروپاشی اتحاد شوروی، تعداد کشورهای مجاور این دریاچه از دو به پنج افزایش یافت، تصریح کرد: استفاده از این دریاچه در بخش های حمل و نقل، استفاده از موجودات زنده، اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز آن، حفظ اکولوژی این دریاچه، استفاده از فضای بالای دریاچه، و ممانعت از آلودگی بیش از اندازه دریای خزر نیازمند همکاری کشورهای ساحلی و تمهید قواعد و مقررات متناسب و شدنی است.

وی افزود: به رغم اختلاف نظرهای مابین کشورهای حاشیه دریای خزر، از ابتدای 1992 تاکنون همگرایی مابین کشورها نیز قابل توجه بود و تصویب کنوانسیون محیط زیست خزر در تهران در 1998 دستاورد قابل توجهی در این زمینه است.

معاون پژوهش های روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همچنین ملاقات سران کشورهای ساحلی در تهران، عشق آباد، و مسکو، جلسات متعدد وزرای خارجه کشورها و 35 جلسه گروه کاری نمایندگان کشورهای مختلف نشان دهنده عزم کشورهای منطقه برای رسیدن به اجماع در قوانین و مقررات حاکم بر استفاده از دریای خزر است.

ملکی اظهارداشت: در عین حال در تمام این سالها، در این دریاچه از نفوذ کشورهای غیرمنطقه ای همچون آمریکا و اروپا ممانعت شده و تنها کشتی های با پرچم کشورهای ساحلی در این آبراهه تردد کرده اند.

معاون پژوهش های روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حمل و نقل در دریای خزر در سال های اخیر بشدت توسعه یافته است به طوری که تعداد کشتی های کشورهای ساحلی، مقدار کالاهای جا به جا شده و سرمایه گذاری بر روی خطوط لوله و تانکرهای حمل نفت خام و فرآورده از فعالیت های چشمگیر در حال حاضر در دریای خزر است.

سمینار منافع ملی ایران در دریای خزر توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سوم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

این سمینار با عنوان «منافع ملی ایران در دریای خزر چیست و چگونه تامین می شود» برگزار خواهد شد.

همچنین در این سمینار که با حضور شخصیت های داخلی و خارجی برگزار می شود «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانی می کند
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید