طرح احیاء زیستگاه های آبزیان خلیج فارس و دریای مکران اجرا می شود

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


مدیرعامل سازمان شیلات ایران گفت: برای حفظ ذخیرگاه آبزیان و افزایش سهم سبد مصرفی مردم از این منابع خدادادی به زودی طرح طرح احیاء زیستگاه های آبزیان خلیج فارس و دریای مکران اجرا می شود
حسن صالحی در دومین همایش ملی شیلات افزود : هدف کلان صنعت شیلات کشور بر دو رکن حفظ ذخایر آبزیان به عنوان منبع بزرگ غذایی و دست یابی به توسعه پایدار صنعت شیلات در کشور استوار می باشد .

وی، با بیان اینکه ظرفیت برداشت از ذخایر آبی در خلیج فارس و دریای مکران از اندازه مجاز گذشته است هشدار داد : اگر بهره برداری از ذخایر آبی بی حد و مرز شود ، نابودی اکوسیستم آبی و ذخایر آبزی در این منطقه دور از انتظار نیست .

وی با اشاره به تولید 97 درصد ماهی سفید شمال کشور به صورت مصنوعی ، ابراز کرد : به دلیل حضور شناورهای نفتی ، حامل های انرژی در دریا ، بهره برداری بیش از اندازه مجاز از منابع آبی ، افزایش آلودگی ها و سایر تهدیدهای انسانی در مصب موجب رشد جمعیت آبزیان در شمال کشور می باشد که با تدابیر اندیشیده شده گونه های بومی و کمیاب به صورت مصنوعی تکثیر و در آب رها سازی می شوند .

مدیرعامل سازمان شیلات ایران ، جمع آوری اطلاعات و آنالیز داده ها را در راستای تحقیقات علمی ، کاری پر هزینه دانست.

صالحی ادامه داد: عقد قرار داد همکاری با دانشگاه ها در جهت استمداد طلبی از استاندان مجرب و متخصص در عرصه صنعت شیلاتی کاری مهم می باشد که باید به سرعت عملیاتی شود تا از هزینه تحقیقات علمی کاسته شود .

وی ،از کشور های آمریکایی ، اروپایی و آسیای شرقی به عنوان پیشتازان پرورش آبزیان در قفس نام برد و یاد آور شد: نروژ سالانه حدود یک میلیون تن تولید آبزی در قفس دارد که این رقم در ایران صفر است .

وی به ظرفیت جنوب کشور در پرورش میگو اشاره کرد و یادآور شد: اگرچه برای رسیدن به نقطه اوج این صنعت فاصله زیادی مانده است ولی این حرکت بشارت پیروزی در آینده را می دهد.

مدیرعامل سازمان شیلات ایران ، با تاکید بر اینکه صنایع شیلاتی باید همراه با پایش و ارزیابی صحیح از منطقه توسعه یابند خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های دانش آموختگان رشته شیلات و صنایع دریایی نبود شغل می باشد.

صالحی تصریح کرد: با برنامه ریزی صحیح و دقیق در صدد ایجاد شرکت های خدمات مهندسی در کنار فعالیت های صنعت صید و صیادی برای اشتغال دانش آمختگان دانشگاهی رشته های شیلات و صنایع دریایی هستیم .

وی تولید مصنوعی آبزیان در کشور را 900 هزار تن در دو سال گذشته برآورد کرد و یادآور شد: این میزان تولید در مقابل تولید کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای آسیای جنوب شرقی به عنوان کشور های در حال توسعه ناچیزی می باشد
منبع : خبرگزاری جمهوری سلامی

دیدگاه خود را بیان کنید