توصیه های مهم و خواندنی درباره ماهی قرمز شب عید

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

توصیه های مهم و خواندنی درباره ماهی قرمز شب عید
مسوول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به انجام نظارت های جدی بر نحوه عرضه ماهی قرمز شب عید و آموزش عرضه کنندگان، توصیه های مهمی را درباره نحوه تهیه این ماهی ارایه کرد
زهره محبان افزود: عمر مفید ماهی قرمز در صورت فراهم کردن شرایط مناسب، شش تا هشت سال است.

وی اظهار کرد: در صورت نگهداری صحیح ماهی قرمز ضمن افزایش عمر این ماهی ها از بروز بیماری های احتمالی قابل انتقال از آبزیان به انسان پیشگیری می شود.

وی با بیان اینکه خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر اولین شرط در سلامت این آبزیان است، عنوان کرد: برای داشتن ماهی سالم باید آنرا از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی مانند آکواریوم فروشی یا اماکن دارای مجوز تهیه کرد.

محبان ادامه داد: از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان خودداری کنید زیرا هم از نظر بهداشتی مطلوب نیست و هم به دلیل نگهداری ماهی در شرایط نامطلوب اینگونه ماهیان عمر کوتاهی دارند.

وی با اشاره به اینکه مردم قبل از خرید ماهی قرمز باید از سلامت آن مطمئن شوند، ادامه داد: ماهی سالم تحرک خوبی دارد و دارای پوستی براق است.

وی تصریح کرد: نباید فلس های بدن ماهی برآمده و یا کنده شده باشد، باله ها نباید دچار خوردگی و پرخون و چروکیده باشند، چشم های ماهی سالم، براق بوده و نباید گود و فرورفته یا بطور غیرعادی برآمده باشد و لکه های رنگی سیاه، سفید و قرمز در روی بدن ماهی وجود نداشته باشد.

مسوول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: برای حمل و نقل ماهیان زینتی در کیسه پلاستیکی باید دو برابر میزان آب، فضای خالی در کیسه وجود داشته باشد.

وی با بیان این نکته که آب مورد استفاده در تنگ و آکواریم باید بهداشتی و فاقد موادسمی مانند کلر باشد، گفت: آب شهری را باید برای کلرزدایی، قبل از استفاده در تنگ یا آکواریم، 24 ساعت در ظرف دهان گشاد نگهداری کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تنگ های دهان گشاد برای نگهداری ماهی قرمز مناسب تر است، افزود: میزان آب مورد نیاز به ازاء هر ماهی یک تا دو لیتر و دمای مناسب 22 تا 26 درجه است.

وی ضمن توصیه به تغذیه ماهیان از غذاهای آماده موجود در فروشگاه های عرضه ماهیان زینتی، تصریح کرد: میزان غذادهی دو بار در روز بوده و میزان غذا به اندازه ای باشد که طی حداکثر دو دقیقه توسط ماهی مصرف شود چرا که افزایش غذا دهی سبب مسمومیت ماهی می شود.

محبان، با اشاره به اینکه دستکاری ماهی قرمز به دلیل افزایش استرس، این موجودات را مستعد به بیماری ها می کند، افزود: این میهمانان کوچک در شرایط خاص و در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی می توانند ناقل بیماری های مشترک همچون انواع بیماری های گوارشی، سل پوستی و غیره باشند.

وی ادامه داد: هرچند تا کنون بطور رسمی انتقال هیچ کدام از این بیماری ها از ماهیان زینتی به انسان در ایران گزارش نشده است ولی رعایت نکات بهداشتی می تواند ضامن سلامت مردم باشد.

مسوول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در راستای پیشگیری از خطرات احتمالی ذکر شده لازم است بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان قرمز دست هایتان را بطور کامل با آب و صابون بشوئید.

وی ادامه داد: آموزش بهداشت فردی بویژه به کودکان در زمینه جلوگیری از دست زدن به ماهی و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با ظروف نگهداری ماهی ضروری است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید