برگزاری دوره‌های آموزش نگهداری ماهی قرمز برای عرضه‌کنندگان در کرمان

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید


مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: 60 دوره آموزشی برای عرضه‌کنندگان ماهی قرمز و دانش‌آموزان در سراسر استان برگزار می‌شود
زهره محبان در کرمان با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و خرید ماهی قرمز اظهار داشت: عمر مفید ماهی قرمز در صورت فراهم کردن شرایط مناسب، 6 تا هشت سال است و در صورت نگهداری صحیح از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال از آبزیان به انسان پیشگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر نخستین شرط در سلامت این آبزیان است، عنوان کرد: برای داشتن ماهی سالم باید آن را از مراکز معتبر و زیر نظارت دامپزشکی مانند آکواریوم فروشی، میادین میوه و تره‌بار و یا اماکن دارای مجوز تهیه کرد.
مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: از خرید ماهی از دست‌فروشان و دوره‌گردان خودداری کنید، زیرا هم از نظر بهداشتی مطلوب نیستند و هم به دلیل نگهداری ماهی در شرایط نامطلوب این‌گونه ماهیان عمر کوتاهی دارند.
وی با اشاره به اینکه مردم قبل از خرید ماهی قرمز باید از سلامت آن مطمئن شوند، تصریح کرد: ماهی سالم معمولا تحرک خوبی دارد، دارای پوستی براق است، نباید فلس‌های بدن برآمده و یا کنده شده باشد، باله‌ها نباید دچار خوردگی و پرخون و چروکیده باشند، چشم‌های ماهی سالم براق بوده و نباید گود و فرورفته یا به طور غیر عادی برآمده باشد و لکه‌های رنگی سیاه‌، سفید و قرمز در روی بدن ماهی وجود نداشته باشد.
مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: برای حمل و نقل ماهیان تزئینی در کیسه پلاستیکی باید دو برابر میزان آب، فضای خالی در کیسه وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه آب مورد استفاده در تنگ و آکواریوم باید بهداشتی و فاقد مواد سمی مانند کلر باشد، گفت: آب شهری را برای کلرزدایی باید قبل از استفاده در تنگ یا آکواریوم‌ 24 ساعت در ظرف دهان گشاد نگهداری کرد.
این مقام مسئول دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه استفاده از تنگ‌های دهان گشاد برای نگهداری ماهی قرمز مناسب‌تر است، گفت: میزان آب مورد نیاز به ازای هر ماهی یک تا دو لیتر و دمای مناسب 22 تا 26 درجه است.
وی ضمن توصیه به تغذیه ماهیان از غذاهای آماده موجود در فروشگاه‌های عرضه ماهیان تزئینی عنوان کرد: میزان غذادهی دوبار در روز بوده و به اندازه‌ای باشد که طی حداکثر دو دقیقه توسط ماهی مصرف شود، چراکه افزایش غذادهی سبب مسمومیت ماهی می‌شود.
محبان با اشاره به اینکه دستکاری ماهی قرمز به دلیل افزایش استرس، این موجودات را مستعد به بیماری‌ها می‌کند، ابراز داشت: این میهمانان کوچک در شرایط خاص و در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی می‌توانند ناقل بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های گوارشی، سل پوستی و ... باشند.
وی افزود: هرچند تا‌کنون رسماً انتقال هیچ کدام از این بیماری‌ها از ماهیان تزئینی به انسان در ایران گزارش نشده است، اما رعایت نکات بهداشتی می‌تواند ضامن سلامت مردم باشد.
مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: در راستای پیشگیری از خطرات احتمالی ذکر شده لازم است بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان قرمز دست‌ها به طور کامل با آب و صابون شسته شود.
وی ادامه داد: آموزش بهداشت فردی به‌ویژه به کودکان در جلوگیری از دست زدن به ماهی و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با ظروف نگهداری ماهی ضروری است.
محبان با اشاره به نظارت‌های اداره کل دامپزشکی استان بر حمل و نقل بین استانی ماهی قرمز ابراز داشت: برای اطمینان از سلامت ماهیان عرضه شده در سطح شهرهای استان پیش‌بینی می‌کنیم، بیش از 100 مورد نمونه‌برداری از مراکز عرضه زیر نظارت توسط این اداره کل صورت گیرد.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود، بیش از 300 مورد آزمایش بر روی 100 مورد نمونه اخذ شده صورت گیرد و 60 دوره آموزشی برای عرضه‌کنندگان ماهی قرمز و دانش‌آموزان در سراسر استان برگزار می‌شود
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید