ارمغان ماهي قرمز؛ سرزندگي يا بيماري؟

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

ارمغان ماهي قرمز؛ سرزندگي يا بيماري؟
ديدن دل دل ماهي تنگ بلور و رقص باله هاي آن در جاي تنگي که نفس زدن را برايش به شماره مي اندازد، سنتي است تا در لحظه سال تحويل با نگاه کردن به تنگ بلور ماهي قرمز، سال کهنه را تحويل دهيم و به اميد سر زندگي و پويايي، سال جديد را تحويل بگيريم.
ماهي هاي قرمز تنگ هاي بلور ديگر عادت کرده اند که چشمشان به جاي ديدن رودخانه و شنا کردن در آب هاي وسيع شيشه هاي تنگ را ببينند و نظاره گر سبزه هايي باشندکه به دور آن روبان قرمزي بسته شده است. دم دماي عيد که مي شود ماهي هاي قرمز بازيچه بچه هايي مي شوند که مدام با انگشت زدن به داخل تنگ، آن ها را مي ترسانند و باعث مي شوند آن ها از يک سوي تنگ کوچک به سوي ديگر بروند، غافل از اين که نمي دانند دست زدن به اين ماهي ها ممکن است چه بيماري هايي به آن ها منتقل کند.
نگهداري سخت ماهي قرمز
انواع و اقسام تنگ هاي کوچک و بزرگ کنار خيابان گذاشته شده و مردي روي چهارپايه اي کوچک نشسته است و به خريد کردن مردم نگاه مي کند تا شايد يکي از آن ها بيايد و ماهي قرمزي بخرد. کودکي دست مادرش را مي کشد تا يک ماهي قرمز برايش بخرد. مرد دستفروش با ملاقه اي ماهي قرمزي را که کودک با دست نشان مي دهد و کمي آب بر مي دارد و ماهي را داخل کيسه پلاستيکي مي اندازد. کودک نگاهي به کيسه پلاستيکي مي اندازد و با لبخندي از مرد ماهي فروش دور مي شود.
يک شهروند با بيان اين که همه ساله نزديک عيد ماهي هاي قرمز در کنار خيابان به فروش مي رسند، عنوان مي کند: با اين که اعتقادي به وجود ماهي قرمز بر سر سفره هفت سين ندارم اما هر سال فرزندم با مشاهده آن ها در کنار خيابان مجبورم مي کند تا برايش ماهي قرمز بخرم.
«يزدان پرست» اظهار مي دارد: نگهداري از ماهي قرمز به ويژه براي آن هايي که فرزند کوچک در منزل دارند سخت است زيرا ممکن است آلودگي هاي زيادي را با خود به همراه داشته باشد.
يک شهروند ديگر نيز وجود ماهي قرمز بر سر سفره هفت سين را نشانه زندگي و تحرک مي داند و مي افزايد: ماهي قرمز نماد زندگي است و بايد بر سر سفره هفت سين باشد.
«کاظمي» ادامه مي دهد: افرادي که از ماهي قرمز براي زينت سفره هفت سين خود استفاده مي کنند، بايد نکات بهداشتي آن را نيز مد نظر قرار دهند. وي مي افزايد: برخي از افراد ماهي قرمز را فقط براي سفره هفت سين مي خواهند و نکات بهداشتي آن را رعايت نمي کنند از اين رو ممکن است مشکلات بهداشتي براي خود و يا خانواده شان ايجاد کنند. يکي ديگر از شهروندان هم اظهار مي دارد: وجود ماهي قرمز برخلاف تصور بيشتر مردم مخصوص سفره هفت سين ايرانيان نيست و از فرهنگ چيني به ارمغان آورده شده است. «اسدي» اضافه مي کند: برخي از افراد از زمان گذشته، اين شيوه را رواج داده اند که ماهي قرمز را به نشانه زندگي بر سر سفره هفت سين بگذارند در صورتي که اين آيين شيوه ايرانيان نيست.
وي خاطر نشان مي کند: ماهي قرمز مي تواند بيماري هاي مختلفي را به انسان منتقل کند. يک شهروند ديگر هم عنوان مي کند: هميشه به اصرار خانواده ام براي زيبايي و رونق بخشيدن به سفره هفت سين از ماهي قرمز استفاده مي کنم.
«عبدي» ادامه مي دهد: سال گذشته يکي از اقوام نزديک براي سفره هفت سين ماهي قرمز خريد اما پس از مدتي دچار مشکل پوستي شد. وي اظهارمي دارد: هنگام مراجعه به پزشک و بررسي هاي زياد متوجه شدند علت بروز اين مشکل مي تواند ناشي از نگهداري ماهي قرمز باشد.
احتمال انتقال آلودگي
«رحيمي» يکي ديگر از شهروندان نيز بيان مي کند: ماهي هاي قرمزي که در آب‌هاي آلوده پرورش مي‌يابند، موجب انتقال ميکروب به انسان‌مي‌شوند. وي ادامه مي دهد: هنگامي که ماهي قرمز در منزل نگهداري مي شود، بچه ها با دست زدن هاي مداوم به تنگ ماهي با آن بازي مي کنند و اطلاعي از مشکلات بهداشتي آن ندارند. وي اظهار مي دارد: آلودگي و بيماري ماهي ها مي تواند هنگام جا به جا کردن محل زندگي و يا تعويض آب تنگ نيز منتقل شود.
بايد قرنطينه شود
رئيس اداره آبزيان اداره کل دامپزشکي خراسان شمالي درباره شيوه صحيح نگهداري از ماهي هاي قرمز ، بيان مي کند: ماهي قرمزي که در داخل استان پرورش يافته يا از خارج استان وارد مي شود بايد تحت شرايط قرنطينه نگهداري شود. «ياوري» ادامه مي دهد: شرايط نرمال قرنطينه 40روز است اما در صورتي که ماهي آثاري از بيماري نداشته باشد، مي توان آن را به مدت 2 هفته قرنطينه و سپس به آکواريوم منتقل کرد. وي اظهار مي دارد: شهروندان بايد ماهي هاي قرمز را از محل هاي معتبر تهيه کنند تا از بيماري نداشتن آن ها مطمئن باشند.
وي يکي از شرايط نگهداري از ماهي قرمز را استفاده نکردن از آب کلر دار مي داند و مي گويد: اگر از آب لوله کشي براي تعويض آب تنگ ماهي‌ها استفاده مي شود بايد 24 تا 48 ساعت آن را کنار گذاشت تا کلرش از بين برود و همچنين آب تنگ بايد زود به زود تعويض شود تا آلودگي ها را منتقل نکند.
مشخصات ماهي قرمز سالم
کارشناس اداره بهداشت و آبزيان اداره کل دامپزشکي خراسان شمالي هم اظهار مي دارد: ماهي هاي قرمز به لحاظ ظاهري نبايد رنگشان سياه باشد و لکه اي يا تيرگي روي پوست داشته باشند.
«حسيني» ادامه مي دهد: شهروندان هنگام انتخاب ماهي قرمز بايد دقت کنند که ماهي سر حال باشد، پولک هايش لکه نداشته باشد و داراي تحرک زيادي باشد.
وي در پاسخ به اين سؤال که چه بيماري هايي ممکن است از ماهي هاي قرمز به انسان منتقل شود، بيان مي کند: بعضي ازکارشناسان عقيده دارند که برخي بيماري ها بين انسان و ماهي مشترک است و در اين ميان بيماري مانند سل پوستي را عنوان مي کنند.وي تأکيد مي کند: البته هنوز اين مسئله به شکل رسمي به تأييد نرسيده است و جاي ترديد وجود دارد.
وي اظهار مي دارد: با اين حال بايد تا جايي که ممکن است مسائل بهداشتي رعايت شود تا از بروز بيماري يا انتقال آلودگي به انسان جلوگيري شود. اين کارشناس عنوان مي کند: بر اين اساس فروشندگان موظف شده اند براي پرورش ماهي، مجوزهاي لازم را کسب کنند و همچنين حمل آن نيز بايد با مجوز اداره کل دامپزشکي باشد.
وي ادامه مي دهد: مراکز فروش ماهي قرمز نيز موظف هستند در مدتي که ماهي مي فروشند که در بيشتر موارد از 15 اسفند ماه تا پايان سال است، مجوز کتبي دريافت کنند و داشتن مجوز را با نصب پرده اي در محل فروش به اطلاع همشهريان برسانند. وي اظهار مي دارد: دستفروشاني که مجوزهاي لازم را کسب کرده اند نيز بايد در محل فروش ماهي، پرده اي نصب کنند تا مردم بدانند از چه محل هايي مي توانند ماهي قرمز تهيه کنند
منبع : روزنامه خراسان شمالی

دیدگاه خود را بیان کنید