ایجاد نخستین دهکده آبزی پروری کشور در «قره‌سوی»

چهار‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

ایجاد نخستین دهکده آبزی پروری کشور در «قره‌سوی»

رئیس اداره شیلات بندر مرزی آستارا از فراهم کردن مقدمات ایجاد نخستین دهکده آبزی پروری کشور در روستای ساحلی قره سو از توابع این شهرستان خبر داد

صادق خاصی پور با تأکید بر ارائه این پیشنهاد به فرمانداری شهرستان گفت: در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تحولات بخش اقتصادی کشور، با مشارکت بخش خصوصی سال 1393 سال شکوفایی صنعت پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان آستارا و افزایش بیش از سه برابری مزارع پرورش این نوع ماهیان صادراتی خواهد بود
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های انجام شده در سال 1388، نخستین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری شهرستان آستارا در سال 1389 به بهره برداری رسید که با احداث دومین مزرعه در سال 1392 این آمار به دو مزرعه فعال با دو هکتار وسعت افزایش یافت.
خاصی‌پور توضیح داد: در روزهای پایانی سال 1392 مجوز رسمی احداث دو مزرعه دیگر با وسعت 2.5 هکتار دیگر صادر شد که پس از بهره برداری، آمار مزارع فعال در شهرستان به چهار مزرعه خواهد رسید.
وی با اشاره به صدور پروانه موافقت اصولی با پنجمین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در زمینی به مساحت 1.3 هکتار تصریح کرد: همه این مزارع در منطقه ساحلی قره سو است که این مسأله نشانگر قابلیت و پتانسیل موجود در این روستا و تبدیل شدن آن منطقه به «قطب پرورش ماهیان خاویاری کشور» با ایجاد «دهکده آبزی پروری» است.
رئیس اداره شیلات شهرستان آستارا فعالیت این مزارع را در پرورش گونه «فیل ماهی» عنوان و اظهار کرد: از دو مزرعه فعال شهرستان در نخستین برداشت، بالغ بر 40 تن گوشت به دست آمد که علاوه بر مصرف داخلی به اقصی نقاط جهان صادر شد.
وی بهره‌مندی از آب شور دریای خزر را مهمترین ویژگی در روش پرورش این نوع ماهی بیان کرد و گفت: تاکنون برای 14 نفر به شکل مستقیم شغل ایجاد شده که با تکمیل سایر مزارع این آمار به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.
به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی و بندری آستارا با بیش از 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حد فاصل 189 کیلومتری با رشت و همجواری استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. بازرگانی، کشاورزی، دامپروری و صیادی مهمترین راه کسب و کار و امرار معاش مردم منطقه را تشکیل می‌دهد
منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید