سالانه 786 تن ماهی در بروجرد تولید می‌شود

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

سالانه 786 تن ماهی در بروجرد تولید می‌شود

مسئول شیلات بروجرد با بیان اینکه در این شهرستان سالانه 786 تن گوشت سفید ماهی تولید می‌شود، ادامه داد: در شهرستان 25 مرکز پرورش ماهی، 22 مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا و یک مرکز پرورش ماهی کپور فعالیت می‌کنند
غلامحسین اکبری با بیان اینکه سالانه 8 هزار بچه ماهی قزل‌آلا در بروجرد تولید می‌شود،‌ ادامه داد: در بروجرد دو مرکز پرورش ماهی‌های زینتی فعالیت می‌کنند که سالانه 450 هزار قطعه ماهی زینتی تکثیر می‌شود.
وی گفت: کمبود اسیدهای چرب ضروری امگا 3 تأخیر در رشد نوزادان را به همراه دارد
اکبری اظهار کرد: شاید با شنیدن نام امگا 3 اولین چیزی که در ذهن تداعی می‎شود کپسول‎های زرد رنگ روغن ماهی باشد که امروزه با نام‎های تجاری مختلف در بازار وجود دارد اما آنچه مسلم است دانستن خواص این اسید چرب با ارزش برای ما خالی از لطف نیست.
وی اضافه کرد: امگا 3 و 6 از اسیدهای چرب ضروری بدن و از جمله اسیدهای چربی هستند که بدن قادر به تولید و سنتز آنها نیست و باید از طریق مواد غذایی تأمین شوند.
اکبری ادامه داد: تحقیقات نشان داده است با توجه به ضروری بودن هر دو اسید امگا 3 و 6 برای بدن بایستی نسبت آنها در رژیم غذایی متعادل بوده و حداکثر 1: 4 باشد که عملاً این نسبت در افراد بسیار بالاتر و گاهی تا 1 :30 هم می‎رسد.
مسئول شیلات بروجرد اظهارکرد: با وجود اینکه مصرف امگا 6 در اغلب افراد بیشتر از امگا 3 بوده، این امر مسلم است که وجود هر یک از این اسیدها به تنهایی، نه ‎تنها برای بدن مفید نیست بلکه باعث بروز مشکلات عدیده‎ای در سیستم سلامتی بدن می‎شوند.
وی تصریح کرد: چنانچه تعادل این دو اسید به هم بخورد و در رقابت این دو اسید بر سر آنزیم‎ها امگا 6 پیروز شود فقط اسیدهای چرب امگا 6 متابولیز شده و عملاً بدن قادر نیست تا از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کند.
اکبری با بیان اینکه امگا 6 در روغن‎های ذرت‏، آفتابگردان، تخم مرغ، مارگاین، غلات و... موجود است، یادآور شد: امگا 6 برخلاف امگا 3 خاصیت التهابی داشته و انعقاد و لخته شدن خون را افزایش می‎دهد.
مسئول شیلات بروجرد خاطرنشان کرد: اسیدهای چرب امگا 3 به سه دسته EPA و DHAو ALA دسته‎بندی می‎شوند. ماهی‎های روغنی مانند ساردین، قزل‎ آلا، ماکرل منبع غنی از DHA و EPA هستند و از جمله مواد غذایی غنی شده با امگا 3 می‎توان از روغن‎ها، تخم مرغ آب میوه‎ها نام برد.
وی افزود: کمبود اسیدهای چرب ضروری امگا 3 در بدن باعث ترمیم نشدن زخم‎ها، ریزش مو و ضایعات پوستی، افزایش چسبندگی پلاکت‎ها، تأخیر در رشد نوزاد، افزایش استعداد عفونت و اختلالات عصبی را در بردارد، همچنین در درمان فشارخون، بیماری‎های تنفسی، پوکی استخوان، ام اس، افسردگی و اسکیزوفرنی، جلوگیری از بروز و پیشرفت سرطان، بیماری‎های قلبی عروقی مؤثر بوده و مادران باردار و کودکان باید مصرف امگا 3 را در برنامه غذایی خود قرار دهند
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید