توانایی تولید 800 هزار تن انواع آبزیان در آب‌های داخلی کشور

چهار‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

توانایی تولید 800 هزار تن انواع آبزیان در آب‌های داخلی کشور
وزیر جهاد کشاورزی : یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای جبران کسری محصولات مورد نیاز و تامین غذای مردم کشور ، کشت فرا سرزمینی و ورود آب مجازی است .
محمود حجتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به سمت وزارت غذا پیش می‌رود.
وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح پروژه تفریحی، تولیدی، ترویجی و ورزشی شرکت آبزی اکسیر کوثر که امروز سه‌شنبه برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: تأمین غذا از مزرعه تا سفره از برنامه‌های این وزارتخانه است و در حال حاضر از مشکلات ما ، مسأله بعد از تولید می‌باشد.
وی افزود: عرضه مستقیم و دپوی ماهی زنده و سالم در این پروژه که توسط شرکت آ بزی پروری اکسیر کوثر اجرا می‌شود، یک حلقه از حلقه‌های مفقوده از مزرعه تا سفره است.
حجتی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با کمک تعاونی‌های تولید اتحادیه‌های کشاورزی و میدان میوه و تره‌بار، حلقه‌های مفقوده پس از تولید را شناسایی کنیم.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای جبران کسری محصولات مورد نیاز و تأمین غذای مردم کشور، کشت فرا سرزمینی و ورود آب مجازی است که در این راستا، نخستین توافقنامه را با کشور غنا منعقد کرده‌ایم.
حجتی همچنین با تأکید بر شناسایی و ظرفیت های نهفته در بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از مواردی که در آینده باید به آن توجه کنیم، شناسایی ظرفیت های نهفته از جمله در بخش آبزی پروری و ایجاد گلخانه‌ها به منظور اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و کاهش مصرف انرژی است.
وی ادامه داد: در این پروژه ، ظرفیت های نهفته در عرصه 270 هکتاری ، شناسایی و با پرداختن به آن به عرصه تولید و خدمات آورده شده است.
وزیر جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه ها را از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی در دهه آینده عنوان و ابراز امیدواری کرد که شرکت سرمایه گذاری کوثر همانطور که در بحث طیور، حماسه آفرید در حوزه گلخانه ها نیز با نوآوری و جدیت پیش برود.
وی در عین حال تصریح کرد: با توجه به محدودیت آب در کشور باید بخش عمده تولید سبزی و صیفی در گلخانه‌ها تولید شود و جز این راهی نداریم.
حجتی با بیان این که در کشور در بخش آبزی پروری، ظرفیت و قابلیت های زیادی وجود دارد، گفت: نزدیک به 360 هزار تن در کشور آبزی پروری داریم و برآورده شده که توانایی تولید 800 هزار تن آبزیان را در آب‌های داخلی کشور داریم.
وی گروه تولیدی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران را یک گروه پیش‌رو و نوآور در بخش کشاورزی توصیف کرد و اذعان داشت: این گروه تولیدی، آثار خوبی در بخش کشاورزی خلق کرده و نخستین گروهی بود که توانست در یکی ، دو دهه گذشته، توانمندی‌های خود را در رفع بخشی از مشکلات طیور در کشور نشان دهد.
یادآور می شود، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم از واحدهای پرورش و عرضه ماهی زنده و سه گلخانه الگوی کشت خیار بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت های این مجموعه آشنا شد.
در این پروژه که با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان راه اندازی شده است پرورش و عرضه مستقیم ماهی زنده از انواع ماهیان سردآبی ، گرمابی و خاویاری با ظرفیت فروش 10 تا 15 تن در روز در سطح 5 هکتار صورت می گیرد.
از سوی دیگر پرورش ماهیان با آب چشمه صورت می‌گیرد و از این رو تولیدات این مجموعه در زمره تولیدات سالم است.
همچنین مشتریان می‌توانند با تشخیص خود ، ماهی مورد نظر را انتخاب و پس از فرآوری و بسته بندی خریداری و یا در همان مکان طبخ کنند.
در این پروژه سه گلخانه الگویی در سطح 3 هزار متر مربع به کشت خیار اختصاص یافته که در آن از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود، ضمن آن که کشت محصولات دیگر همچون کلزا نیز در این مجموعه در دست اقدام است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دولت

دیدگاه خود را بیان کنید