جوابگوي تلف شدن 12 تن ماهي كيست؟

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
جوابگوي تلف شدن 12 تن ماهي كيست؟

روزنامه باختر چاپ كرمانشاه در شماره 2197 نوزدهم ارديبهشت ماه 95 مطلبي را با عنوان ' جوابگوي تلف شدن 12 تن ماهي كيست؟ تانكر هاي عراقي اين بار جان ماهيان را گرفتند' منتشر كرده است


در اين يادداشت آمده است: استان كرمانشاه به دليل موقعيت مرزي وسيع و مبادي متعددي كه براي صادرات و واردات به كشور عراق دارد، از جمله استان هايي است كه بيشترين صادرات را به اقليم كردستان و عراق يكپارچه از اين طريق انجام مي دهد.
در اين ميان مي توان به صادرات نفت از طريق تانكرهاي عراقي كه در كرمانشاه بارگيري و تحت نظارت گمرك استان عازم عراق مي شوند، اشاره كرد كه در يكي دو سال اخير حمل و نقل مواد نفتي از ايران به عراق توسط تانكرهاي عراقي افزايش يافته است.
يكي از مشكلاتي كه در چند ساله اخير و در اين راستا با آن روبرو شده ايم، فرسودگي تانكرهاي عراقي مي باشد كه براي بارگيري مواد نفتي و حمل و نقل آن در جاده هاي مواصلاتي كرمانشاه رفت و آمد مي كنند.
تانكرهاي نفتي به دليل فرسودگي و ناتواني، قدرت حركت معمولي در راه هاي گردنه اي و نشيب و فرازهاي اين جاده ها را ندارند و به همين دليل ترافيك شديد ميان راهي را براي ديگر خودروها از جمله كاميون ها، تريلي ها و خودروهاي سبك و سنگيني كه در جاده هاي منتهي به نقاط مرزي عراق و خودروهاي شخصي و اتوبوس هاي برون شهري فراهم آورده اند.
در بسياري از موارد علاوه بر مخاطرات براي عبور و مرور حوادثي را هم در جاده هاي مذكور در پي داشته اند.
متأسفانه هنوز اين تانكرها كه روزبه روز هم تعدادشان افزايش مي يابد، از نظر سيستم حمل و نقل باربري و يا سازمان هاي ديگر ساماندهي نشده و براي بازسازي و يا جايگزيني اين تانكرهاي فرسوده و ناتوان در عبور و مرور از جاده هاي ايران اقدامي صورت نگرفته است

متأسفانه مسوولان راه و ترابري ايران هم كه شاهد اين نابساماني ها هستند، براي رفع اين مشكل مسوولان عراقي را به طور جدي موظف و ملزم به ساماندهي اين سيستم حمل و نقل نكرده اند و هر بار شاهد حادثه اي هستيم و اگر حادثه هم اتفاق نيفتد، سنگيني ترافيك جاده هاي منتهي به مبادي خروجي مرزي را مي بينيم كه به خودي خود دردسر آفرين شده است.
و اما اين بار و در يكي از روزهاي پاياني هفته گذشته، شاهد رويداد جديدي بوديم كه اگر چه با رويدادهاي پيشين متفاوت بود اما به حادثه اي خسارت بار و زيان آفرين تبديل شد.
وقتي تانكر فرسوده عراقي حمل فرآورده هاي نفتي در جاده، توان ادامه راه را ندارد، دست به كار خلافي مي زند كه شايد از پيامد آن هم بي اطلاع باشد، ولي خواسته يا ناخواسته ،‌ موجب خسارت سنگيني شده است.
راننده تانكر حامل فرآورده هاي نفتي، براي سبك سازي تانكر خود، بخشي از محموله خود را در كنار جاده آسفالت دره پاتاق تخليه مي كند تا بتواند به راه ادامه بدهد.
متأسفانه بارندگي موجب مخلوط شدن مواد نفتي با آب باران و سرازير شدن آن به منبع آبي استخر پرورش ماهي كه از سراب مارآب تغذيه مي كند شده و موجبات آلودگي آب و در نتيجه تلف شدن ماهيان استخر را فراهم مي آورد.
به گفته پيمان فتاحي كه از مزرعه داران پرورش ماهي در اين منطقه است، با اشاره به خسارت صد درصدي كه به استخر پرورش ماهي وارد شده ، ماهي هاي مذكور كه بين 500 تا 700 گرم وزن داشته و آماده فروش بوده اند، از بين رفتند.
اگرچه صاحب استخر كه شاهد از بين رفتن ماهيان و سرمايه اش بوده است، مراتب و خبرش را به مسوولان شيلات استان و فرمانداري سرپل ذهاب و ديگر دست اندركاران اطلاع داده اما هيچ كدام اينها جبران خسارت سه ميليارد ريالي وي را فراهم نخواهد كرد.
راستي چرا دردسرهاي مكرر و هميشگي تانكرهاي حامل مواد نفتي عراقي ها كه هر بار به نوعي مشكل ساز مي شوند، ‌مورد توجه مسوولان استان قرار نگرفته و براي ساماندهي آنها اقدامي صورت نمي گيرد؟!

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید