تفاهم نامه 5 کشور برای حفاظت از منابع دریای خزر

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

تفاهم نامه 5 کشور برای حفاظت از منابع دریای خزر
قرار است تفاهم نامه ای بین 5 کشور ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه که در حواشی خزر هستند در زمینه مدیریت و حفاظت از منابع دریای خزر منعقد شود.
مجاهدی معاون صید سازمان شیلات ایران در نشست بحث های تخصصی صنایع دریایی گفت: در صنایع دریایی کشورهایی که رتبه های برتر دارند چین اندونزی و هند هستند که این رتبه ها حضور پررنگ کشور های آسیایی را نشان می دهد و موضوع نگاه توسعه دریایی در اینجا مطرح می شود.
وی خاطر نشان کرد: اکنون صیدماهی ایران 514 هزار تن است که در نواحی خلیج فارس و عمان انجام می گیرد.
مجاهدی افزود: قرار است تفاهم نامه ای بین 5 کشور ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه که در حواشی خزر هستند در زمینه مدیریت و حفاظت از منابع دریای خزر منعقد شود. این موضوع در اجلاس سران در حال بررسی است.

اصلی ترین حوزه در صنایع دریایی در کشتی سازی است

مهران کیانپور - رئیس اداره صنایع دریایی و راهسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه گفت: از اصلی ترین حوزه های صنایع دریایی در کشور کشتی سازی، تعمیرات آنها، صنایع فراساحل و خدمات مهندسی و بهره برداری هستند.

وی از اهمیت های صنایع کشتی سازی و نقش آن در توسعه اقتصادی توضیح داد و گفت: صنعت کشتی سازی با 40 صنعت به طور مستقیم و 60 صنعت به طور غیر مستقیم در ارتباط است.

وی در ادامه گفت:67 درصد از ارزش ساخت یک کشتی در خارج از کشتی سازی تولید می شود.

کیانپور با توضیح اینکه علاوه بر اینکه به ازای هر یک نفر شاغل در صنعت کشتی سازی، 4 نفر در زنجیره صنایع مرتبط باآن شاغل می شوند، گفت: برای ساخت یک کشتی 20 هزار تنی حدود 1.2 میلیون نفر –ساعت نیروی کار اضافه می شود.

وی از چالش و مشکلات در صنایع دریایی را عدم همکاری بانک ها و شرکت های بیمه به ویژه در خصوص توثیق و یا ترهین خودشناور و دکل حفاری دانست و گفت: عدم تعیین دقیق نیاز و نامشخص بودن برنامه های جایگزینی و توسعه ای به دلیل عدم اعلام از سوی کارفرمایان نیز مشکل دیگر در این حوزه به شمار می رود.

کیانپور در ادامه اعلام کرد: کمبود نقدینگی، تاخیر در انجام پروژه ها و درصد کم پیش پرداخت برای اجرایی شدن قرار دادها نیز از مشکلات در این حوزه است.

آموزش دریانوردان در حال انجام است

غلام ابوالفضل - دبیر فراکسیون توسعه بنادر دریایی مجلس نیز در ادامه گفت: ما اکنون در این فراکسیون در حال بررسی دو موضوع شناسایی نیازها و تداخل های قانونی و همچنین نظارت بر اجرای قانون در حوزه صنایع دریایی هستیم.

دبیر فراکسیون توسعه بنادر دریایی مجلس اظهار داشت: سامانه فراکسیون توسعه صنایع دریایی در هر فصلی به خوبی انجام شده و با بخش هایی از صنعت در ارتباط است تا آن دوفصل به خوبی اجرایی شود.

وی افزود: طرح آموزش دریانوردان نیز در دست بررسی است.
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید