جهاد عکاسان در سرزمین سیستان برای کمک به «هامون»

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

جهاد عکاسان در سرزمین سیستان برای کمک به «هامون»
گروهی از عکاسان و مستندسازان، در یک سفر جهادی به منطقه سیستان رفته اند تا مشکلات ناشی از بحران مدیریت آب در این منطقه را به تصویر بکشند.
این گروه متشکل از هنرمندان تبریز و تهران، خط اریب دریاچه ارومیه تا دریاچه هامون را طی کرده‌اند و با انگیزه ایجاد همگرایی ملی برای مقابله با این بحران و کمک به حل مشکلات مردم سیستان قرار است دیدارهایی با بزرگان و مردم محلی داشته و به مشاهده میدانی عوارض ناشی از بحران مدیریت آب در این منطقه بپردازند.

یاسر عرب مستند ساز و نویسنده که مسئولیت هماهنگی این گروه را به عهده دارد، خشکیدن دریاچه هامون و مشکلات ناشی از آن را مسئله ای ملی دانست و به خبرنگار فارس گفت: افکار عمومی تمام مردم ایران باید نسبت به مشکلات این منطقه آگاهی یابد و برای کمک به این مردم یک مطالبه ی ملی ایجاد شود.

به نظر این مستند ساز، خشکیدن هامون نمادی از بحران مدیریت آب در سراسر ایران است چرا که اغلب حوضه های مهم آبی کشور از جمله دریاچه ی ارومیه، زاینده رود و کارون با بحرانی مشابه مواجهند و محدود کردن هرکدام به مسائل منطقه ای پاسخ مناسبی برای عبور از بحران نیست.

کارگردان مستند «ماهی ها در سکوت می میرند» کاهش سطح مشکلات این منطقه به مسائل زیست محیطی را انحراف صورت مسئله دانست و گفت: خشکیدن دریاچه هامون نتیجه خشکسالی نیست بلکه حاصل عدم مدیریت صحیح منابع آبی منطقه در طول دهه‌های گذشته است و تنها یکی از ابعاد مشکلات بزرگی است که مردم سیستان با آن روبرو هستند.

به نظر عرب خشکیدن دریاچه هامون اگرچه باعث از بین رفتن کشاورزی و شیلات این منطقه شده است اما این دو بخشی از اقتصاد این منطقه است در حالی که بازرگانی و تجارت بعد دیگری از اقتصاد این منطقه در گذشته بود که سهم زیادی در درآمد خانوارهای سیستانی داشت و متاسفانه در اثر تصمیمات غیر کارشناسی مدیران وقت، به تعطیلی کامل کشیده شده و باعث افزایش مشکلات مردم از جمله بیکاری و مهاجرت گسترده شده است.

وی مطالبات عمده مردم این منطقه را مدیریت صحیح منابع آب، احیای تالاب هامون، توسعه زیرساخت های گردشگری، سرمایه گذاری در انرژی‌های نو و ایجاد منطقه آزاد تجاری دانست و گفت: براساس مشاهداتی که در طول ساخت مستند «ماهی‌ها در سکوت می میرند» و پس از پخش تلویزیون آن داشتم، به این نتیجه رسیده‌ام که مشکلات این منطقه باید یک راهکار ضرب الاجل در کنار راهبردهای میان مدت و طولانی مدت داشته باشد.

وی افزود: راهکار ضرب الاجل که در حکم احیای بیمار رو به مرگ است و فرصت لازم را برای درمان کامل آن فراهم می کند، خارج کردن منطقه از بن بست تجارت است. به این معنی که دولت باید در کمترین زمان ممکن، سیستان را منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام کند که هم باعث ایجاد کسب و کارهای زودبازده برای مردم می شود و هم امکان سرمایه گذاری در طرح‌های کلان انرژی های نو را فراهم می‌کند.

سفر جهادی عکاسان و مستند سازان از کنار دریاچه‌ی ارومیه و با مقصد دریاچه‌ی هامون آغاز شده است که آقایان سعید فرجی، صابر قاضی، یاسر عرب، یاشار دادبخش، محسن هادی و خانم‌ها منصوره معتمدی و رویا محمدباقری در آن حضور دارند.

این گروه بر آن است که در کنار بازنمایی مشکلات متعدد مردم سیستان، پتانسیل‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این منطقه را رصد کرده و به افکار عمومی بازتاب دهد
منبع : خبرگزاری مشرق

دیدگاه خود را بیان کنید