طرح های تلفیقی پرورش ماهی موجب تقویت اراضی کشاورزی ایلام می شود

پنج‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

طرح های تلفیقی پرورش ماهی موجب تقویت اراضی کشاورزی ایلام می شود
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: طرح های تلفیقی پرورش ماهی موجب تقویت اراضی کشاورزی و افزایش میزان محصولات تولیدی کشاورزان می شود.
فتح الله سلیمانی اظهار کرد: ماهی های موجود در مزارع یا استخرهای ذخیره آب اراضی کشاورزی موجب از بین رفتن آفات و امراض در مزارع می شود و فضولات این آبزیان نیز نقش کود طبیعی برای زمین های کشاورزی ایفا می کند.
وی با اشاره به پرورش توام ماهی در مزارع کشت برنج شهرستان بدره افزود: امسال یک هزار و 500 قطعه ماهی در مزارع کشت برنج این شهرستان رها سازی شد که این آبزیان عاملی طبیعی و ارگانیک برای از بین بردن آفات و علف های هرز این مزراع هستند
وی افزود: یکی دیگر از نکات مثبت این طرح، کاویدن زمین زراعی به دنبال غذا یا استراحت از سوی این آبزیان است که علاوه بر تغذیه از جانوران ریز و حشرات موجود در مزراع به نوعی زمین زراعی را نیز شخم می زنند.

سلیمانی گفت: وجود ماهی در مزارع برنج نیاز به استفاده از کود های شیمایی را بسیار کاهش می هد، موجب رشد گیاه، تقویت زمین و افزایش 15درصدی محصول زراعی نیز می شود.

وی ادامه داد: فضولات این جانوران و پسماند غذای آنها نیز به عنوان کود طبیعی و ارگانیک به مصرف گیاهان می رسد و خود این آبزیان نیز از غذای سالم و طبیعی استفاده می کنند و نیازی به دارو و غذای دستی ندارند.

وی پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی را نیز مفید دانست و افزود: آب ذخیره شده در این استخرها با توجه به وجود این آبزیان به خاطر فضولات و پسماندهای غذایی آنها، منبع خوبی برای تغذیه محصولات کشت شده و نیز موجب تولید محصولی سالم از لحاظ غذایی می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در پایان یادآورشد: پرورش ماهی در این استخر ها یا در اراضی کشاورزی می تواند سطح مصرف این ماده غذایی مفید را در مناطق روستایی و دور افتاده استان افزایش دهد.

تا کنون در دو مزرعه کشت برنج در شهرستان بدره یک هزار و 500 قطعه ماهی گرمابی براساس الگوی کشت تلفیقی رها سازی شده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید