346 صیاد رسمی در جزیره کیش فعالیت می کنند

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

346 صیاد رسمی در جزیره کیش فعالیت می کنند
سرپرست شیلات کیش گفت: هم اینک 346 نفر صیاد رسمی در جزیره کیش در حوزه صید ماهی زیر نظر شیلات فعالیت دارند که این تعداد از سال 85 تاکنون 62 درصد بیشتر شده اند.
محمدعلی اعتمادنیا افزود: در این مدت همچنین 130 شغل پایدار در بخش شیلات کیش ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه آب های اطراف جزیره کیش بدلیل شرایط مساعد طبیعی و داشتن گونه های مختلف آبزی یکی از غنی ترین صیدگاه های خلیج فارس است، تاکید کرد: آبزیانی از نوع شعری، هامور، شیر، کوتر، سرخو، کافر و هور در این منطقه بیشتر است.

اعتمادنیا اظهار کرد: ناوگان صیادی کیش با 82 شناور شامل 62 قایق و 20 لنج صیادی زمینه اشتغال 350 نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده که با احتساب مشاغل مرتبط بیش از دو هزار و 500 نفر از این بخش ارتزاق می کنند.

سرپرست شیلات کیش یادآور شد: هم اکنون عمده صید جزیره کیش با قلاب و گرگور انجام می شود که این روش های ماهیگیری ضمن رعایت مسایل زیست محیطی، موجب شده تا آبزیان صید شده نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری دوره های آموزشی ناخدایی، قایقرانی و ملوانی، تامین پنج میلیارد ریال تسهیلات بانکی و توزیع میان 28 نفر از صیادان برای بهینه سازی نوع صید، ارایه اطلاعات فنی و تخصصی، ترویج بهینه سازی نوع صید و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش آبزیان از اقدامات انجام شده شیلات کیش است.

به گفته وی، بندر صیادی میرمهنا که توسط سازمان منطقه آزاد کیش با آبخور هفت متری و تاسیسات پشتیبانی مناسب ایجاد شده، بستر مناسبی برای توسعه صنایع شیلاتی و ارایه خدمات به صیادان ایجاد کرده است.

اعتمادنیا گفت: دسترسی به صیدگاه تا عمق 70 مایلی آب های سرزمین اصلی (محدوده میدان نفتی سلمان و صیدگاه شاه علم) در خلیج فارس و طول 250 مایلی از جنوب جزیره سیری تا جنوب جزیره لاوان برای صیادان کیش وجود دارد.

وی افزود: امکان ایجاد نمایشگاه دائمی آبزیان (ماهیان آکواریوم خلیج فارس، صید و عمل آوری، بسته بندی و عرضه ماهی تازه و زنده به عنوان سوغات جزیره) در جزیره کیش است.

سرپرست شیلات کیش از ترویج و تشویق صیدان به صید با روش لانگ لاین (استفاده انبوه و رشته ای از نخ و قلاب) خبر داد و تصریح کرد: این روش از بهترین، سالمترین و کم هزینه ترین روش های صید ماهی در دنیا است که ضمن صرفه جویی در وقت و نیروی انسانی، موجب حفظ ذخایر آبزیان و صید انتخابی می شود
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید