استقرار اکیپ تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی در رودخانه "چلوند" آستارا

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

استقرار اکیپ تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی در رودخانه "چلوند" آستارا
در راستای کمک به بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، اکیپ تکثیر مصنوعی توسط کارشناسان اداره کل شیلات استان گیلان در رودخانه چلوند آستارا مستقر شده‌اند.
وی در خصوص وظایف این اکیپ توضیح داد: به دلیل اینکه اکثر رودخانه‌های شمال کشور بر تأثیر عوامل مختلف از جمله، آلودگی‌های شیمیایی، صنعتی، فاضلاب و ساخت و سازهای غیر مسئولانه ابنیه‌ها و پل‌ها، شرایط مناسب برای تخم ریزی ماهیان استخوانی را از دست داده‌اند، عمل تخم ریزی و اسپرم‌گیری در این طرح به روش مصنوعی صورت می‌گیرد.
صادق خاصی پور، رئیس اداره شیلات شهرستان مرزی بندر آستارا با اعلام خبر فوق خاطر‌نشان کرد: در اجرای این طرح 10 نفر‌(شامل 4 نفر کارشناس و 6 نفر همراه) از 25 اسفند ماه سال گذشته در این مکان حضور دارند.
خاصی‌پور در بخش دیگر سخنان خود به اجرای این طرح از دهه 80 تاکنون اشاره کرد و افزود: حمایت از نسل «ماهی سفید» اولویت برنامه پیش روی در طرح مذکور است.
وی بخشداری لوندویل، شورای اسلامی روستای چلوند، یگان حفاظت منابع آبزیان دریای خزر در شهرستان و شرکت پره موج گل را مهم‌ترین همکاران اجرای این طرح عنوان و اظهار کرد: رودخانه چلوند به دلیل سنگلاخی بودن، دارا بودن بستر ماسه‌ای، دبی آب بالا و کیفیت فیزیک شیمیایی بسیار مطلوب، به عنوان رودخانه با اهمیت شیلاتی و یکی از مهم‌ترین زایشگاه‌های ماهیان استخوانی به شمار می‌رود.
رئیس شیلات آستارا در پایان سخنان خود، ضمن دعوت از همگان برای مشارک در این طرح‌ تأکید کرد: پس از اجرای طرح تکثیر مصنوعی در رودخانه مذکور، بالغ بر 5 الی 6 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تولید و رها‌سازی می‌شود.
به گزارش ایسنا، در روش «تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی» مراحل تخم‌گیری و اسپرم‌گیری به روش علمی و دستی انجام می‌شود و پس از استحصال اسپرم تخم، هچری‌ها جهت گذراندن مراحل «انکوباسیون» به مرکز شهید بهشتی رشت ارسال می‌شوند.
در این مرکز پس از تبدیل هچری‌ها به بچه ماهی به اوزان 2 الی 3 گرم، جهت رهاسازی در رودخانه چلوند، مجدداً به شهرستان بازگردانده می‌شوند
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید