5 میلیون لیتر سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس طی یک سال

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

5 میلیون لیتر سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس طی یک سال
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس اعلام نیروی دریایی سال گذشته 5 میلیون لیتر سوخت قاچاق وارد آب های خلیج فارس شد که تهدید بزرگی برای محیط زیست دریایی این منطقه است
پروین فرشچی روز یکشنبه اظهار داشت: مساله قاچاق سوخت در 4 سال گذشته منطقه را درگیر کرده است، اما متاسفانه در دو سال گذشته شدت بیشتری یافته است.

وی ادامه داد: قاچاقچیانی که مورد تعقیب نیروی دریایی و نیروهای سازمان محیط زیست قرار می گیرند از ترس دستگیری سوخت های خود را در دریا می ریزند که این مساله مرگ آبزیان و از بین رفتن گونه های دیگر را به همراه دارد.

فرشچی تاکید کرد: قطعا این قاچاقچیان یک باند منسجمی هستند که باید با برنامه ریزی و همکاری نهادهای دولتی و اجرایی با این مساله مقابله شود.

وی اظهار داشت: در این راستا یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست همگام شدن با نهادهای اجرایی به منظور ریشه یابی این معزل است زیرا تا ریشه یابی نشود هیچ گونه فعالیتی جوابگوی مقابله با آن نخواهد بود.

فرشچی گفت: در سال 93 کمیته ملی متشکل از نیروی انتظامی، سازمان های دریایی، استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه برای این هدف تشکیل شد.

*** اکتشاف و استخراج نفت بزرگترین معضل زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خلیج فارس و دریای عمان به دلیل اهمیت جغرافیایی و منطقه ای همواره از لحاظ اکتشاف و استخراج نفت مورد تهدید زیست محیطی قرار می گیرند.

وی افزود: اصلی ترین مشکل ایجاد آلودگی در این دو پهنه آبی استخراج نفت و تردد نفت کش های بزرگ است.

*** ورود گونه های غیربومی از طریق آب توازن کشتی ها

فرشچی اظهار داشت:یکی دیگر از تهدیدات زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان ورود گونه های غیربومی از طریق آب توازن کشتی ها است که باید مدیریت شود.

آب توازن با هدف حفظ تعادل کشتی ها در زمان بارگیری در مقصد از دریچه های مخصوص این کار رها می شود.

وی ادامه داد:ایران تنها کشور در منطقه است که به کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها پیوسته است که این مساله گام مثبتی برای مقابله با این معضل زیست محیطی و کنترل آن خواهد بود.

فرشچی گفت:سازمان دریانوردی مرجع کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها در ایران است که سازمان حفاظت محیط زیست با آن همکاری های خوبی دارد.

*** پایش پستانداران خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خلیج فارس و دریای عمان از تنوع آبزیان و پستانداران زیادی از جمله دلفین ها، لاک پشت ها و مرجان ها برخوردار است.

وی گفت: از آنجا که برخی از این آبزیان مانند لاک پشت ها در معرض خطر انقراض قرار دارند؛ پایش این گونه ها به صورت مداوم جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است.

فرشچی گفت:قرار است مرکزی برای حفاظت از پستانداران دریایی در جنوب کشور ایجاد شود که به مرور زمان به مرکز منطقه ای تبدیل خواهد شد.

وی گفت:همچنین به منظور حفاظت از فوک های خزری در شمال کشور نیز همکاری های علمی و فنی خوبی با کشورهای فعال در این زمینه انجام شده و قرار است یک مرکز امداد و نجات فوک خزری نیز در شمال کشور ایجاد شود.

***برگزاری دومین جلسه کمیته ملی کشند قرمز

فرشچی گفت: یکی دیگر از معضلات زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان بروز پدیده کشند قرمز است که موجب تلف شدن آبزیان بسیاری می شود.

وی ادامه داد:کمیته ملی کشند قرمز در 2 سال گذشته ایجاد شد که نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی در آن عضو هستند.

وی افزود:قرار است دومین جلسه این کمیته با هدف نمونه گیری و چگونگی مقابله با کشند قرمز 20 اردیبهشت ماه تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه برنامه عمل مقابله با کشند قرمز بررسی خواهد شد گفت:این یک کمیته ملی است و برنامه های زیادی برای کنترل این پدیده خواهد داشت.

کشند قرمز پدیده ای است که بر اثر شکوفایی نوعی جلبک در پهنه های آبی ایجاد وموجب تلف شدن تعداد زیادی از آبزیان می شود.

*** تهیه پیش نویس استفاده از آب شیرین کن ها

فرشچی گفت:برای نظارت و کنترل اثرات مخرب زیست محیطی آب شیرین کن ها از سازمان حفاظت محیط زیست خواسته شد دستورالعملی برای این منظور تهیه کند.

فرشچی ادامه داد:اکنون پیش نویس این دستورالعمل توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده و باید به تصویب دولت برسد.

فرشچی گفت:در زمینه مدیریت آب شیرین کن ها، ایران تعاملات خوبی با کشورهای همسایه دارد.

وی همچنین در زمینه اوراق کردن (اسکراپ) کشتی های مستعمل گفت:سازمان حفاظت محیط زیست در حال تهیه دستورالعمل برای این کار است.

*** امضای 2 پروتکل دریایی در 2 ماه آینده

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برنامه همکاری های منطقه ای خزر در سال 1998 آغاز شد که ایران همکاری های گسترده ای با اعضای این برنامه داشته است.

وی گفت: بزرگترین دستاورد این همکاری ایجاد کنوانسیون تهران است که به مسایل زیست محیطی دریای خزر می پردازد.

فرشچی افزود: در این زمینه 4 پروتکل شکل گرفته که 2 پروتکل با موضوع آلودگی های نفتی و آلودگی های ناشی از فعالیت ها در خشکی به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: 2 پروتکل دیگر شامل تنوع زیستی و اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی تا 2 ماه آینده در ترکمنستان به امضا خواهد رسید
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید