خروج رافائل از ساحل بوشهر عواقب زیست محیطی دارد

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

خروج رافائل از ساحل بوشهر عواقب زیست محیطی دارد
خروج رافائل از آب، علاوه بر اهمیت فرهنگی و اجتماعی که برای مردم منطقه پیدا کرده است، با ایجاد کدورت در آب و از بین رفتن زیستگاه ایجاد شده، ایجاد تشنج و تخریب در منطقه، آسیبی جدی برای آبزیان منطقه دارد
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر افزایش چالش های محیط زیستی خلیج فارس در 2 سال اخیر، گفت: یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی این اکوسیستم آبی، قاچاق سوخت و آلودگی های ناشی از آن است، طوری که طبق آمار نیروی دریایی تنها در یک مورد تعقیب و گریز قایق حامل سوخت، قاچاقچیان اقدام به تخلیه 5 میلیون لیتر سوخت در آب های خلیج فارس کردند که حجم وسیعی از آلودگی ها را به همراه دارد.
مینو فرشچی در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد، افزود: بی شک برخورد با این نوع آلودگی ها، نیازمند هماهنگی و تعامل میان دستگاه ها و نهادهای دولتی و اجرایی بسیار و ایجاد عزمی ملی برای رفع موضوع است که یکی از برنامه های در دست اقدام معاونت دریایی سازمان است. در همین راستا در سال 93 کمیته ملی متشکل از نیروی انتظامی، سازمان های دریایی، استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه برای این هدف تشکیل شد.

وی ادامه داد: ریشه یابی دقیق و درست معضلات، مهم ترین اقدام برای تنظیم فعالیت های موثر به منظور پیشگیری، کنترل و مبارزه است.

اکوسیستم آبی خلیج فارس و دریای عمان است که باید در قالب همکاری های ملی و منطقه ای پیگیری شود.

به نوشته ایسنا، این مقام مسئول با اشاره به عدم عضویت کشورهای منطقه در کنوانسیون کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها، ورود گونه های آبزی غیر بومی از طریق آب توازن کشتی ها را یکی از دیگر معضلات منطقه اعلام کرد و گفت: ایران تنها کشور عضو کنوانسیون کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها در منطقه است و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع این کنوانسیون در ایران در تلاش است با جلب همکاری سایر کشورهای منطقه و تشویق و ترغیب آن ها برای پیوستن به کنوانسیون و عمل به تعهدات بین المللی در رفع این مشکل به سازمان حفاظت محیط زیست یاری رساند.

فرشچی ضمن اشاره به مرگ و میر دلفین ها و پستانداران دریایی منطقه، تصریح کرد: برنامه ریزی به منظور حفاظت از این گونه ها، همچنین پایش لاک پشت ها، مرجان ها و سایر گونه های دارای اهمیت اقتصادی و غیراقتصادی از جمله برنامه های آینده معاونت محیط زیست دریایی سازمان برای رفع چالش های زیست محیطی آب های خلیج فارس و دریای عمان است.

کشند قرمز و ایجاد برنامه عملیاتی و زمان بندی شده برای مقابله با رشد بی رویه آن در آب های خلیج فارس و دریای عمان از دیگر برنامه های حفاظتی اعلام شده توسط معاون سازمان حفاظت محیط زیست در لاین نشست بود.

عواقب زیست محیطی خروج رافائل از آب بیش از عواقب ماندن آن در آب است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه کشتی رافائل 30 سال است در آب های بوشهر جای دارد و اکنون به زیستگاهی مصنوعی در این آب ها بدل شده است که در بسیاری از نقاط دنیا چنین زیستگاه های مصنوعی به عمد با غرق کردن کشتی ها و قطارها در آب ایجاد می شود، گفت: همچنین خروج رافائل از آب، علاوه بر اهمیت فرهنگی و اجتماعی که برای مردم منطقه پیدا کرده است، با ایجاد کدورت در آب و از بین رفتن زیستگاه ایجاد شده، ایجاد تشنج و تخریب در منطقه، آسیبی جدی برای آبزیان منطقه دارد و به همین دلیل عواقب زیست محیطی خروج رافائل از آب بیش از عواقب ماندن آن در آب است

وی افزود: به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست از نیروی دریایی خواست علی رغم اینکه بازیافت مواد مصروفه در این کشتی می تواند صرفه های اقتصادی به همراه داشته باشد، کلیه فعالیت های تحقیقاتی و غواصی خود در این زمینه را متوقف نماید. همان طور که برای خروج بسیاری از کشتی های مغروق شده در این آب ها که حاوی نفت یا ادوات جنگی بودند به دلیل عواقب زیست محیطی گسترده اقدامی صورت نمی گیرد.

تهیه پیش نویس دستورالعمل استفاده از آب شیرین کن ها

فرشچی گفت: برای نظارت و کنترل اثرات مخرب زیست محیطی آب شیرین کن ها از سازمان حفاظت محیط زیست خواسته شد دستورالعملی برای این منظور تهیه کند که اکنون این پیش نویس آماده است تا به تصویب دولت برسد و تا زمانی که به تصویب نرسد، ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: علی رغم استفاده وسیع عربستان و امارات از آب شیرین کن ها، ایران از طریق کنوانسیون کویت، تعاملات مناسبی با کشورهای منطقه در خصوص مدیریت آب شیرین کن ها دارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه دستورالعملی نیز در زمینه اوراق کردن (اسکراپ) کشتی های مستعمل توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حال تهیه است، افزود این دستورالعمل نیز به منظور ایجاد ضمانت اجرایی نیاز به تصویب دولت دارد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دولت

دیدگاه خود را بیان کنید