طرح پایلوت پرورش ماهی قزل آلا رنگین در زرند اجرا شد

چهار‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

طرح پایلوت پرورش ماهی قزل آلا رنگین در زرند اجرا شد
طرح پایلوت پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان با EC (شاخص اندازه گیری املاح موجود در آب) 30 هزار در رودخانه شور دهستان سی ریز شهرستان زرند اجرا شد.
کارشناس واحد شیلات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرند روز سه شنبه در حاشیه صید این ماهی که با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی انجام شد گفت: با وجود اینکه اکثر منابع آبی شهرستان زرند از لحاظ کمی و کیفی شرایط مطلوبی ندارند و از سوی دیگر EC این آب ها طبق نظر کارشناسان بین 3 تا 30 است همین امر باعث شده تا به علت پایین بودن کیفیت برخی از چاه ها، آب آنها از چرخه محصولات زراعی و باغی خارج شود.
علی محمدی، ادامه داد: در راستای توسعه آبزی پروری و تولید گوشت سفید و از سوی دیگر استفاده بهینه از منابع آب موجود، واحد شیلات مدیریت جهاد کشاورزی اقدام به رها سازی سه هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا رنگین کمان در استخر خاکی به مساحت 400 متر مربع و با EC سی هزار در حاشیه رودخانه سیریز کرد که خوشبختانه در مدت زمان شش ماه یکهزار و 200 کیلوگرم گوشت سفید تولید شد و وزرن تقریب هر ماهی 400 گرم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آب های این منطقه به علت شوری قابل استفاده برای مصارف کشاورزی نبود امروز می توان برای پروش ماهی از این منابع استفاده کرد.

وی بیان کرد: رعایت وزن بچه ماهی های رها شده، تغذیه و شرایط تعویض موجب شده که تلفات به حداقل ممکن برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند هم گفت: قزل آلا رنگین کمان، تیلاپیا، ارتمیا از جمله ماهیان سردآبی شور پسند هستند که با توجه به منابع آبی ظرفیت مناسبی برای پرورش آنها در این شهرستان وجود دارد.

علی زارعی افزود: با توجه به منابع آبی در این شهرستان لذا باید برای رسیدن به هدف مورد نظر در زمینه آبزی پروری از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ادغام آبزی پروری با کشاورزی از دیگر مزایایی است که می توان از منابع آبی شهرستان برای هر دو منظور استفاده کرد ضمن اینکه این موضوع علاوه بر اشتغالزایی موجب درآمد زایی کشاورزان نیز می شود.

فرماندار زرند هم با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: همه باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم و برای تحقق شعار امسال تلاش کنیم.

حبیب اله خنجری تصریح کرد: این شهرستان با توجه شرایط اقلیمی و کم آبی در راستای توسعه آبزی پروری از شهرستان های مستعد استان محسوب می شود.

وی گفت: طرح های کوچک آبزی پروری در شهرستان زرند علاوه بر ایجاد اشتغال موجب توسعه روستاها خواهند شد و از سوی دیگر گوشت سفید مورد نیاز شهرستان را نیز فراهم می کنند.

وی افزود: در شهرستان زرند برخلاف ذهنیت های موجود در خصوص آب های شور و شیرین زمینه های بسیار مناسب و مستعدی برای پرورش آبزیان وجود دارد که باید از این ظرفیت ها استفاده بهینه کرد.

فرماندار زرند گفت: می توان علاوه بر تولید گوشت سفید در ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش سطح درآمد روستائیان گام های موثری را برداشت
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید