رای 51 درصدی به خلیج فارس، هشدار است

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

رای 51 درصدی به خلیج فارس، هشدار است
مراسم روز ملی خلیج فارس در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد‌ که حتی سخنرانان مراسم آمادگی صحبت در این زمینه را نداشتند و از سوی دیگر صحبت خاصی که بتواند به افتخارات خلیج فارس اضافه کند، مطرح نشد.
مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور در این مراسم تاکید کرد: امیدواریم با یک نگاه ویژه و عمیق از جاذبه‌های گردشگری خلیج‌فارس برای توسعه گردشگری خارجی و داخلی استفاده کنیم.
سلطانی‌فر در مراسمی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امروز به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار کرد، دریای همیشه فارس را از پنج جهت مورد اهمیت دانست و گفت: خلیج فارس با 14 جزیره و آثار تاریخی زیادی که دارد یک ارزش ویژه‌ی گردشگری دارد که در گذشته‌های نه چندان دور در برخی از موارد آن، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است.
او نقش خلیج فارس را در ایجاد ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهایی دانست که در مجموع حرکت توسعه‌ی کشور تاثیرگذار است و در ادامه افزود: بحث ذخایر بسیار غنی انرژی گازی و نفتی در کشور که در خلیج فارس وجود دارد، نیز اهمیت دارد.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: در دولت اصلاحات، سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه‌ی ذخایر گازی و نفتی انجام شده بود که خوشبختانه با شور آقای روحانی این سرمایه‌گذاری‌ها در حال به نتیجه رسیدن و بهره‌برداری‌های لازم است و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک بتوانیم از ذخایر انرژی مشترک در خلیج فارس بهره‌برداری کنیم.
به گفته‌ی او، ذخایر آبزیان برای تامین مواد غذایی مورد نیاز و تاثیر و نقش خلیج‌فارس در فرایند امنیت ملی از دیگر ویژگی‌هایی است که در مجموع حرکت کشور به سمت توسعه نقش دارد.
وی نقش خلیج فارس را در هشت سال دفاع مقدس از مواردی دانست که باید به آن توجه شود و در ادامه گفت: در خلیج فارس صید ماهی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مورد توجه است که امیدواریم این جاذبه توسعه یابد.
معاون رییس جمهور با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در دریای تاریخی خلیج فارس به دلیل اهمیتی که دارد، اظهار کرد: امروز با توجه به تهدید تعدادی از کشورها، پای متجاوزان به خلیج فارس باز شده است؛ اما زیاد دور نیست که باز هم اتفاقات 392 سال پیش در منطقه تکرار شود و پای نیروهای خارجی از دریای همیشه خلیج فارس قطع شود.
به گزارش ایسنا‌، در این مراسم همچنین علی مرادخانی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به جای علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ - در این مراسم حضور داشت‌، در سخنانی اظهار کرد: اگر در اعماق خلیج فارس جست‌وجوی کوتاه داشته باشیم به مواردی برخورد می‌کنیم که غرابت و همخوانی زیادی با تاریخ ایران دارند‌.
وی تاکید کرد: خلیج فارس در حوزه‌ی هنر نیازمند برگزاری نشست‌های بیشتری است تا بتواند معرفت عمومی را نسبت به آن بیشتر کرد.
به گزارش ایسنا، احمد خرم، دبیر این همایش نیز با تاکید بر این‌که 35 سال است از کنار خلیج فارس می‌گذریم، ولی به بطن آن هنوز وارد نشده‌ایم، گفت: برگزاری همایش خلیج فارس که از چند سال گذشته آغاز شده است‌، به دنبال ایجاد شورای عالی خلیج فارس بود که فقط دو ماه فعالیت کرد و ریاست آن برعهده‌ی رییس جمهور و دبیری آن را وزیر امور خارجه برعهده دارد؛ ولی متاسفانه در سال‌های گذشته این شورا هیچ کاری انجام نداده است.
وی ادامه داد: برای برگزاری روز ملی خلیج فارس در سال‌های آینده باید شورای عالی خلیج فارس فعالیت خود را از سرگیرد، هرچند نباید این نکته را از نظر دور داشت که کار اصلی باید در خارج از کشور انجام شود و در واقع بخش‌های فرهنگی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خارج از کشور باید در این زمینه فعال شوند.
خرم گفت: بیش از چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند که در قالب تشکل‌های مردمی می‌توانند در حوزه‌ی خلیج فاس فعالیت کنند.
او همچنین بیان کرد: یکی از کمترین کارهایی که یونسکو به آن توجه دارد، آمار سایتی است که در یک ستون آن نام خلیج عربی و در ستون دیگرش، نام خلیج فارس نوشته شده و افراد مختلف می‌توانند با رأی دادن به هر یک از این نام‌ها، نظر خود را درباره‌ی نام همیشه خلیج فارس بیان کنند.
دبیر این همایش افزود: آماری که تا کنون درباره‌ی این سایت منتشر شده است‌، 49 درصد رأی به خلیج عربی و 51 درصد رأی به خلیج فارس بوده است که این یک هشدار است. باید درصد خلیج فارس به بالای 90 و درصد خلیج عربی به کمتر از 10 درصد برسد.
خرم تاکید کرد: رسیدن آمار به این درصد نیازمند برنامه‌ریزی از داخل و به خصوص عملکرد سنگین در خارج است.
بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از چهار نفر از فعالان حوزه خلیج فارس توسط معاونت رییس‌جمهور تقدیر شد
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید