5 هزار اردک در سد رزه رها مي شود

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

5 هزار اردک در سد رزه رها مي شود
رحيم زاده- زهرا قرباني-5 هزار اردک در سد رزه شهرستان درميان رها مي‌شود. مدير عامل شرکت توانمند ساز شيلات استان (وابسته به بازنشستگان نيروهاي مسلح) گفت: از ابتداي دي و در مرحله اول 100هزار بچه ماهي کپور در اين سد رهاسازي و با هزينه خريد، حمل بچه ماهي و ايجاد اشتغال بيش از 300 ميليون تومان هزينه شده است.
«نوروزي مقدم» از برنامه هاي پيش رو به آزاد سازي 5 هزار اردک و ساخت پناهگاه براي اردک ها در آينده نزديک و احداث کيج آزمايشي(قفس پرورش ماهي) زيرتاج سد اشاره کرد و گفت: اين برنامه ها در دست مطالعه است. وي يادآور شد: براي پايين دست اين سد با مديريت آبياري قطره اي حدود 700 هکتار زمين را زير پوشش خواهيم داشت و اين زمين ها به باغ تبديل شده است و در آن ها نهال هاي بومي و محلي مانند عناب و گردو کشت خواهد شد. مدير پروژه سد رزه به «خراسان جنوبي» گفت: سدرزه سدبتني است که عمليات اجرايي آن از سال 83 شروع شده و سال 90 با ارتفاع 39.5 متر، عرض تاج 7 متر و طول تاج 126 متر به بهره برداري رسيد. «مهندس حافظي نسب» افزود:تاکنون براي بدنه سد بيش از 200 ميليارد ريال هزينه شده و براي تجهيزات جانبي سد و تاسيس ايستگاه هيدروتريک، هواشناسي و اقدام هاي حفاظتي و ... اين سد به 20 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز است.
وي حجم ذخيره سد در حالت پر را 24 ميليون متر مکعب عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر اين سد 5 ميليون متر مکعب آب را ذخيره کرده و به شبکه آبياري شامل خطوط انتقال و شبکه آبياري درجه يک و 2 مجهز است که خطوط انتقال اجرا شده و براي شبکه آبياري اصلي و فرعي به 70 ميليارد ريال براي توزيع آب سد بين مزارع و آبياري زمين ها نياز است
منبع : روزنامه خراسان جنوبی

دیدگاه خود را بیان کنید