دستگیری متخلف قاچاق مرجان‌های قشم در فرودگاه قشم

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

دستگیری متخلف قاچاق مرجان‌های قشم در فرودگاه قشم
معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: قاچاق به بلای جان مرجان‌های خلیج فارس تبدیل شده و به همین دلیل گنجینه‌های پنهان در آب‌( صخره‌های مرجانی) هراز چند گاهی مورد تعرض و تخریب قرار می‌گیرند.
عبدالوحید ریاضی فر با بیان این مطلب افزود: دست تخریب و تجاوزگری دیگری بر آب سنگ‌های زیبا در جزیره قشم مشاهده شد و این بار متخلف مرجان‌های جزیره قشم در فرودگاه این جزیره دستگیرشد.
معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: علی رقم اطلاع رسانی‌های پی در پی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و گروه‌های مردم نهاد طرفدار مواهب طبیعی باز شاهد هستیم افرادی برای تخریب این گنجینه‌های با ارزش و این پرتولید‌ترین اکوسیستم کهنسال کره زمین از هم سبقت می‌گیرند و یکی از این تخریب‌کنندگان در حالی که بیش از 38 کیلوگرم از انواع مرجان‌ها را از بستر دریا کنده و قصد داشت آنها را از طریق فرودگاه قشم به تهران حمل کند، با همکاری مامورین فرودگاه قشم و یگان حفاظت محیط زیست جزیره قشم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد‌.
وی ادامه داد‌: در سال جاری یک فقره تخلف دیگر برداشت مرجان به میزان 75 کیلوگرم نیز در گمرک لافت جزیره قشم از یک نفر متخلف کشف و ضبط شد و پرونده آن جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شده است.. .
ریاضی فر افزود‌: میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست باستناد مصوبه‌ای در تاریخ‌ 91/12/8 شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به ازای هر یک کیلوگرم مرجان مبلغ 10 میلیون ریال تعیین شده است.
معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: آب‌سنگ‌های مرجانی ایران عمدتا در اطراف جزایر خارک‌، لاوان‌، هندورابی‌، فارور‌، بنی فارور‌، قشم‌، لارک، هنگام و هرمز وجود دارند‌، اما متاسفانه دائماً مورد تعرض قرار می‌گیرند، بطوری که تاکنون 10 درصد مرجان‌های جهان کاملاً تخریب و‌بیش از 35 درصد نیز در معرض تهدید و تخریب شدید قرار گرفته‌اند و اگر بدین منوال ادامه یابد، طی 10 الی 20 سال آینده کل این گونه‌های با ارزش از بین خواهند رفت‌.
وی با بیان اینکه آیا افرادی که کمر همت بر تخریب این گونه‌ای با ارزش و سرمایه‌های جهانی بسته‌اند، می‌دانند که چه خسارتی به منابع دریایی می‌زنند؟ افزود: آب‌سنگ‌های مرجانی منبع غذایی اصلی بیش از 93هزار گونه ماهی‌، میگو و دیگر گونه‌ها از پیرامون این بستر است، این بستر محل امن جهت زیست و تخم ریزی 25 درصد ماهیان بوده و این گونه‌ها برای حفظ سواحل در برابر ضربات مخرب امواج و کاهش فرسایش ساحل سهم بسزایی دارند، هم‌چنین آنها محل امن و مناسبی برای تجمع ماهیان تزئینی و اکواریمی است‌
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید