سازمان محیط زیست در برابر مرگ ماهی‌ها خاموشی اختیار کرده است

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

سازمان محیط زیست در برابر مرگ ماهی‌ها خاموشی اختیار کرده است
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه رودخانه‌های آلوده به فاضلاب نه تنها جان ماهی‌ها و آبزیان را به خطر انداخته بلکه جان انسان‌ها را نیز با خطر مواجه کرده است، گفت:‌ سازمان محیط زیست در برابر اینگونه معضلات خاموش مانده است.
مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره مرگ‌ومیر ماهی‌ها در سواحل دریای خزر، اظهار داشت: مرگ تعداد قابل توجهی ماهی در دریاچه سد فشافویه و همچنین مرگ و میر ماهی‌ها در سواحل شمالی کشور حاکی از آن است که دقت‌ لازم در زمان‌های مورد نیاز نمی‌شود به‌طوری‌که در یک بازه زمانی اتفاقات این چنینی اوج می‌گیرد.
پرورش ماهی در آبهای آلوده با سلامت انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: سازمان محیط زیست به عنوان متولی سلامت جامعه باید توجه ویژه‌ای به اینگونه مسائل داشته باشد و از ادامه این روند(پرورش ماهی‌ها در آب‌های آلوده) جلوگیری کند چرا که این امر با سلامت انسان‌ها ارتباط مستقیمی دارد.
ورود فاضلاب به آب دریا، معضل اصلی
وی با بیان اینکه تلف شدن ماهی‌های دریای خزر و همچنین ماهی‌هایی که در آبخیزها دریاچه‌ها هستند نگران کننده است، ادامه داد: هم‌اکنون اصلی‌ترین موضوعی که در سواحل شمالی مطرح می‌شود ورود فاضلاب به آب دریا بوده که با آسیب‌های جدی برای محیط زیست و سایر جانداران همراه است.
محیط زیست خاموش مانده است
لاهوتی در ادامه سخنان خود متذکر شد: این در حالی است که در برابر چنین بحران‌ها و معضلاتی محیط زیست به عنوان متولی ساکت و خاموش مانده است.
رودخانه‌های آلوده علاوه بر ماهی‌ها جان انسان‌ها را نیز به خطر انداخته است
عضو فراکسیون محیط زیست خانه ملت همچنین متذکر شد: در برخی از رودخانه‌های منتهی به دریای خزر (رودخانه لنگرود) نه تنها جان ماهی‌ها در خطر است بلکه جان انسان‌ها نیز به خطر افتاده است به طوری‌که میزان فاضلاب ورودی به این رودخانه به حدی رسیده است که چنانچه انسانی سر خود را لحظه‌ای در آب فرو ببرد، بدون شک جان خود را از دست می‌دهد.
وسعت آلودگی‌های دریای خزر بسیار گسترده است
وی با بیان اینکه تمام این آلودگی‌‌ها به دریای خزر منتهی می‌شوند، ادامه داد: نوار ساحلی در گیلان حدوداً 270 کیلومتر است و این امر بیانگر این مسئله است که آسیب‌های مخرب ناشی از ورود فاضلاب به دریای خزر خودش را یک جا نشان نمی‌دهند و کم کم نمایان می‌شود اما باید توجه داشت که وسعت آسیب‌ها بسیار گسترده خواهد بود.
ابراز نگرانی سازمان محیط زیست معضلات را مرتفع نمی‌کند
لاهوتی با اشاره به ابزار نگرانی سازمان محیط زیست از چنین شرایطی، اظهار داشت: ابراز نگرانی کردن مشکلات را به هیچ عنوان حل نمی‌‌کند.
به گفته این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، تاکنون سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای ساحلی اقدام قابل قبول و خاصی را صورت نداده است.
افزایش بیماری سرطان در کشور و نقش سلامت محیط زیست در کاهش آن
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن ابراز تأسف از شیوع سرطان در کشور، گفت: درمان بیماری‌ها به خصوص سرطان با هزینه‌های هنگفتی همراه است این در حالی است که چنانچه به سلامت محیط زیست اهمیت داده شود از بسیاری از این هزینه‌ها کاسته می‌شود.
سقوط 70 پله‌ای شاخص محیط زیست ایران در مجامع بین‌المللی
وی با تأکید بر اینکه باید محیط زیست با جدیت بیشتری معضل انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی را پیگیری کند، طی سال‌های گذشته متاسفانه شاخص محیط زیست ایران در میان مجامع بین‌المللی 70 پله سقوط داشته است.
لاهوتی خاطرنشان کرد: البته وزارت نیرو مسئول ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای ساحلی است اما باید توجه داشت که در شرایطی که جان انسان‌ها نیز به خطر افتاده است سازمان محیط زیست به عنوان متولی سلامت باید پیگیر جدی باشد
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید