رعایت زنجیره سرد عامل مهم برای عرضه بهداشتی ماهی تازه

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۸۳ بازدید

رعایت زنجیره سرد عامل مهم برای عرضه بهداشتی ماهی تازه
معاون اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان بوشهر گفت: رعایت زنجیره سرد در عرضه بهداشتی آبزیان اهمیت ویژه‌ای دارد، ماهی تازه باید در کنار یخ نگهداری شود و یخ پوشانی لازم در این زمینه به‌عمل آید
مهدی سلوکانه در ارتباط با عرضه بهداشتی ماهی تازه اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما بحث رعایت زنجیره سرد در عرضه بهداشتی آبزیان اهمیت ویژه‌ای دارد، عموم مردم باید توجه داشته باشند که از زمان صید، حمل و نقل از اسکله تا مرکز عرضه و نگهداری برای فروش ماهی تازه باید محصول در کنار یخ نگهداری شود و یخ پوشانی لازم در این زمینه به‌عمل آید.
سلوکانه در ادامه افزود: رعایت زنجیره سرد یک امر مهم در سلامت محصولات تازه پروتئینی است که مردم باید به‌صورت یک فرهنگ عمومی آن را درخواست کرده و مطالبه کنند تا محصولی تازه و سالم را مصرف کنند.
معاون اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با دیگر شرایط بهداشتی عرضه ماهی تازه گفت: باید توجه داشت که در هنگام خرید ماهی بعد از یخ پوشانی، بوی ماهی باید مدنظر قرار گیرد که ماهی تازه باید بوی علف‌های دریایی داشته باشد، هرگونه بوی تندی، ترشیدگی و حالت اسیدی نشانه کهنگی و حتی فساد ماهی است.
سلوکانه در خصوص قوام بدن ماهی تاکید کرد: در ماهی تازه بدن محکم و سطحی صاف و حالتی ارتجاعی دارد، به طوری که اگر انگشت خود را بر روی بدن ماهی فشار بدهیم به سرعت به حالت اولیه باز می‌گردد، در حالی که در ماهی کهنه و فاسد بدن شل و ترد است و جای اثر انگشت روی بدن ماهی باقی می‌ماند.
وی در ادامه گفت: چشم‌ها در ماهی تازه کاملا برجسته و مردمک چشم شفاف و سیاه است در حالی که در ماهی کهنه چشم حالت تو رفتگی دارد و کدر رنگ است، آبشش‌های در ماهی تازه محکم و کاملا به بدن ماهی چسبیده است، اما در ماهی کهنه و فاسد سرپوش‌های آبششی براحتی از بدن ماهی جدا می‌شود
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید