اعلام نتیجه بررسی انتقال آب کارون در سفر آتی رییس جمهور

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید


(ایسنا) -منطقه خوزستان- عبدالحسن مقتدایی در جلسه امروز شورای حفاظت کیفی کارون که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای مقابله و برخورد با اقدامات غیرمجاز که کیفیت کارون را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باید راهکارهای قانونی پیدا کرد
‌استاندار خوزستان در سی و هفتمین شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: برای تامین آب مورد نیاز صنعت کشاورزی، هیچ استانی در اولویت نیست، ولی تامین آب شرب مردم اولویت نخست ماست
وی افزود: دولت به استانداری تفویض اختیار کرده است که شورای حفاظت کیفی رودخانه در حد هیات وزیران می‌تواند در خصوص موضوعات مربوط به رودخانه کارون تصمیم‌گیری لازم را داشته باشد.
مقتدایی ادامه داد: همه دستگاه‌ها موظف هستند در این زمینه، اطلاع‌رسانی روشن و دقیقی به مردم انجام دهند. لازم است شرایط موجود بررسی شود و برای آموزش مردم در جهت پیشگیری و مقابله، اطلاع‌رسانی مکرر صورت بگیرد، نمونه این اقدام را هنگام آلودگی هوا و پدیده ریزگردها در استان داشته‌ایم. بنابراین هیچ چیز پنهانی وجود دارد و هر کس که در این موضوع مسئول است، باید هم اطلاع‌رسانی کند و هم پاسخگو باشد.
استاندار خوزستان گفت: اگر اطلاع‌رسانی در زمینه کارون به صورت روشن صورت نگیرد، اخبار کوچه‌بازاری شده و شایعه راه می‌افتد. وقتی موارد لازم اطلاع‌رسانی شود از حجم آسیب‌ها کاسته خواهد شد. باید برای عارضه‌ای که پیش می‌آید نسخه‌ای داده و درمان شود و اطلاع‌رسانی باید به صورت تدریجی و نرم صورت بگیرد.
مقتدایی در ادامه به برخی طرح‌های ملی اجرا شده از جمله سد گتوند اشاره کرد و گفت: اکنون پس از گذشت 33 سال تعارضات طرح‌های ملی در حال خودنمایی است. وجود این تعارضات نتیجه انتزاعی بودن طرح‌هاست.
وی تصریح کرد: در اجرای بسیاری از این طرح‌ها هیچ کدام از تعارضات پیش‌بینی نمی‌شود، لذا ضروری است که هیاتی مشخص و تشکیل شود و تعارضات اجرای طرح‌های مختلف در استان را بررسی و حل کند.
استاندار خوزستان یادآور شد: اتفاقاتی که برای سد گتوند رخ داد و خروج 15 تن نمک و ورود آن به آب، از جمله تعارضات است که حل این مشکل بسیار ضروری است.
وی افزود: برای حل مشکلات و تعارضات موجود باید دنبال راهکارهای قانونی باشیم تا بتوانیم موارد را به خوبی به مرکز منعکس کنیم.
مقتدایی به اهمیت جلوگیری از ورود فاضلاب‌های بیمارستانی به رودخانه تاکید‌ و اظهارکرد: به بیمارستان‌هایی که فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند باید فرصتی اعلام شود که سیستم تصفیه فاضلاب را در مجموعه خود راه‌اندازی کنند، بیمارستان‌ها و هر ارگانی که مرتبط با این موضوع هستند، موظفند در این جهت اقدام کنند و اگر پس از زمان تعیین شده این کار انجام نشد، برای برخورد از طریق ابزارهای قانونی استفاده خواهد شد.
وی به موضوع غیرمجاز بودن برخی محل‌های پرورش آبزیان به خصوص ماهی در مسیر رودخانه اشاره کرد و افزود: برای رسیدگی به موارد غیرمجاز که وجود دارد باید راهکاری موثر اندیشید. اگر این موارد، قابلیت اخذ مجوز دارند که اقدام کنند و اگر نمی‌توانند مجاز باشند، باید جمع‌آوری شوند.
استاندار خوزستان ادامه داد: لازم است اجرای اقداماتی که مجموعه‌های استان می‌توانند در استان انجام دهند، سرعت بیشتری به خود بگیرد و سپس مسایل ملی پیگیری شود. در خصوص انتقال آب کارون جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت موضوع در شورای آب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
وی گفت: در شورای آب تصمیمات جامعی در این خصوص گرفته شد که نتایج آن در سفر رییس جمهور به خوزستان اعلام خواهد شد. آنچه که مهم است این است که نگرانی مردم از بابت انتقال آب از سرشاخه‌های کارون حل شود، و اولویت تامین آب شرب است.
مقتدایی اظهار کرد: با توجه به این‌که آب شرب مردم استان خوزستان باید از کارون جدا شود، این اقدام از طرح اجرای طرح‌های بزرگ آب‌رسانی از جمله طرح آ‌برسانی غدیر امکان‌پذیر خواهد شد.
وی عنوان کرد: در جلسه بعدی شورای حفاظت کیفی رودخانه وضعیت فاضلاب بیمارستان‌ها تشریح خواهد شد و به وضعیت بیمارستان‌هایی که فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند، رسیدگی می‌شود. همچنین در صورت نیاز به انجام آزمایش‌های مختلف بر فاضلاب‌های تصفیه شده پیش از ورود به رودخانه، این موضوع تصویب خواهد شد. ما با استانداردهایی که باید تعریف شود، کارون را زنده نگه می‌داریم.
استاندار خوزستان گفت: همچنین وضعیت طرح 550 هزار هکتار توسعه اراضی کشاورزی و تالاب‌ها در جلسه آینده شورای حفاظت کیفی کارون مورد بررسی قرار می‌گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید