16 روستای کهگیلویه و بویراحمد با احداث سد خرسان 3 از بین می‌روند

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

16 روستای کهگیلویه و بویراحمد با احداث سد خرسان 3 از بین می‌روند
مشاور طرح سد و نیروگاه خرسان 3 گفت: رودخانه خرسان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه کارون با حجم آبی 3.5 میلیارد مترمکعب است که مطالعات آن از 40 سال قبل شروع شده است.
حسن رخشانی زاده در نشست بررسی مشکلات سد خرسان 3 که در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، افزود: این بتنی، دو قوسی با ارتفاع 195 متر و حجم مخزن 1158 میلیون مترمکعب که یکی از 10 سد بزرگ کشور خواهد بود و در روستای طلایه هرستان لردگان چهارمحال و بختیاری ایجاد خواهد شد.
وی اظهارکرد: این سد توانایی این را دارد که 1106 گیگاوات انرژی را تولید کند و طول تاج این سد 470 متر است که ظرفیت نصب شده روی ان 410 مگاوات است.
مشاور طرح سد و نیروگاه خرسان 3 خاطرنشان کرد: از پتانسیل‌های ویژه این سد تامین آب برای استان چهار محال و بختیاری، ایجاد شرایط ویژه برای پرورش آبزیان و ایجاد محیط زیست مناسب و گردشگری می‌توان نام برد.
وی با بیان اینکه سد خرسان 3 به لحاظ خصوصیات شبیه سد کارون 3 است، تصریح کرد: خسارت‌های ناشی از این سد برای استان کهگیلویه و بویراحمد زیر آب رفت 16 روستا به طور کامل و در بخش کشاورزی زراعت و باغات 23 روستا خواهد بود.
وی "لمای سفلی"، "دزدک بالا و پایین"، "مازه گز، "لمای علیا"، "دره شوره"، "مُنج"، "دشت بز"، "ده پایین"، "دو راه غماشکه"، "سر سور"،"ده شیخ"، "سرتنگ"، "کله گه"،" گل چهرآباد"، "رودشتی"،" سرتل چینگو"، "بیژگن"، "کلات محمودی" برخی از روستاهای هستند که بر اثر زیر آب رفتن نابود می شوند و یا کشاورزی آنها زیر آب می رود.
به گزارش ایسنا، این جلسه با حضور استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی از مسئولان سد خرسان 3 و برخی از مردم، شوراها و دهیاران روستاهای منطقه سادات محمودی شهرستان دنا حضور داشتند.
آغاز شروع عملیات این پروژه در سال 86 بوده است که هم اکنون باعث نگرانی مردم منطقه سادات محمودی شده است.
پروژه سد و نیروگاه برق آبی خرسان 3 در 45 کیلومتری جنوب شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است. هدف از احداث این طرح تولید انرژی برق آبی به میزان 1107 گیگاوات ساعت در سال است.
سد خرسان 3 قرار است توسط شرکت مهندسین مشاور آبان پروژه اجرا شود
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید