زباله نفس رودخانه هاي آذربايجان غربي را تنگ کرده است

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

زباله نفس رودخانه هاي آذربايجان غربي را تنگ کرده است
ورود زباله به آب رودخانه ها به عنوان یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی و از تهدیدات اصلی رودخانه های آذربایجان غربی محسوب می شود .
آذربایجان غربی با بارندگی سالانه بین 17 تا 20 میلیارد مترمکعب به عنوان دومین استان پرآب بعد از خوزستان است که بیش از 30 رودخانه دائمی و فصلی دارد اما ریخته شدن زباله ها، همه آنها را با مشکل مواجه کرده است .

آقای آراسته معاون نظارت و پایش محیط زیست استان می گوید: سرازیری نخاله ها از مهمترین هزینه های زیست محیطی وارد شده به رودخانه های استان است .
آقای رستمی کارشناس اداره کل محیط زیست استان می گوید: ریخته شدن فاضلاب های مختلف خانگی درکنار فاضلاب های صنعتی تولید شده در حاشیه رودخانه ها و ورود پساب های کشاورزی و سموم ، علت آلایندگی رودخانه های آذربایجان غربی است .
کارشناسان می گویند: یکی از خطرات وجود زباله در آب روان رودخانه ها، انتقال عوامل بیماری زا از نقطه ای به نقطه دیگر است همچنین محل تجمع زباله در بخش هایی از رودخانه که از داخل شهرها می گذرد، موجب ایجاد محل مناسب برای تجمع حیوانات موذی و بیماری زا و حشرات می شود و با گرم شدن هوا بوی تعفن می دهد.
آقای احمدی کارشناس ارشد محیط زیست ارومیه می گوید: ریخته شدن نخاله های ساختمانی در حاشیه رودخانه های استان ، چشم انداز نامناسبی ایجاد کرده است که علاوه بر آلودگی، تغییر اکوسیستم طبیعی رودخانه را نیز به همراه دارد.
وی می افزاید: این امر موجب از بین رفتن گونه های مختلف آبزیان و خودپالایی رودخانه ها می شود.
کارشناسان معتقدند، تاثیر آب‌های آلوده رودخانه‌ها و انتقال سموم و مواد شیمیایی به ماهیان و آبزیان در مناطق کشاورزی می‌تواند تغذیه مردم را نیز به مخاطره اندازد و عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.
آقای رستمی کارشناس محیط زیست می گوید: آلوده شدن آب رودخانه های استان همچنین بر تالاب هایی که سکونتگاه پرندگان مهاجر هستند تاثیر منفی می گذارد و تهدید خطرناکی برای موجودات این تالاب هاست .
او می افزاید: با ورود مواد رسوبی و مرگ و میر جلبک ها روز به روز رسوب بستر آب تالاب افزایش و درنهایت عمق آنها کاهش می یابد، علاوه براین سموم کشاورزی وارد شده به آب تالاب از طریق نفوذ در زنجیره غذایی پرندگان جمعیت آنها را هم تحت تاثیر قرار می دهد .
معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی هم می گوید:آب رودخانه های استان به صورت برنامه ریزی شده و در دوره های زمانی مشخص پایش و برخی از رودخانه ها مانند رود بین المللی ارس به صورت منظم کنترل می شود.
آقای آراسته می افزاید: هشت رودخانه دایمی و فصلی مهم استان در حال پایش مستمر است و در 55 ایستگاه ثابت آب رودخانه ها نمونه برداری و آنالیز می شود، همچنین 2 ایستگاه سنجش کیفی آنلاین، آب رودخانه شهرچایی را که از رودخانه های مهم شهر ارومیه است ، ازنظر میزان آلودگی پایش می کند .
کارشناسان معتقدند، کنترل کیفی و پایش آب رودخانه های استان ازنظر آلودگی بسیار حایز اهمیت است و دستگاه های متولی به همراه تشکل های مردمی می توانند دراین زمینه چاره اندیشی کنند
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید