تغذیه غیراصولی مزارع پرورش ماهی کیفیت خوراکی گوشت آن را پایین می‌‎آورد

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

تغذیه غیراصولی مزارع پرورش ماهی کیفیت خوراکی گوشت آن را پایین می‌‎آورد
یک کار‌شناس آبزیان گفت: تغذیه غیراصولی در برخی مزارع پرورش ماهی کیفیت خوراکی گوشت آن را پایین می‌‎آورد.
غلامحسین اکبری بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشت ماهی، ترکیب اسیدهای آمینه موجود(واحدهای سازنده پروتئین) در آن است. این ترکیب در گوشت ماهی بسیار شبیه به گوشت قرمز (گاو و گوسفند) است و بین اسیدهای آمینه ماهیان پرورشی، آب شور و شیرین نیز اختلاف قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد.
وی اضافه کرد: البته هر چقدر نسبت عضلات ماهی(گوشت) به کل بدنش بیشتر باشد، یعنی سر و محتویات شکم نسبت به عضله کمتر و کوچک‌تر باشند، ماهی از نظر اقتصادی ارزشمند‌تر است. مهم‌ترین علت اختلاف در ترکیب بدن ماهیان، نوع تغذیه و غذای دریافتی آنهاست.
مهندس اکبری ادامه داد: در میان انواع ماهی‏‌ها، ماهی قزل‏ آلا از مشهور‌ترین و محبوب‏‌ترین ماهیان آب شیرین و از نوع ماهی‏های سرد آبی است. در سال ۱۸۸۰ ماهی قزل‏ آلای رنگین ‏کمان که بومی سواحل اقیانوس آرام در آمریکای شمالی است، به اروپا و به ‏تدریج به تمام نقاط مستعد دنیا معرفی شد.
این کار‌شناس آبزیان اظهارکرد: امروزه ماهی قزل‏ آلای رنگین‏ کمان، ماهی شماره یک بیشتر کارگاه‏‌های تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در بیشتر نقاط جهان است. استان ما لرستان، از مکان‏‌های مهم پرورش این ماهی هستند.
اکبری تصریح کرد: نوع دیگری از ماهی قزل‏ آلا نیز که به «خال قرمز» یا «نهری» معروف است، در قسمت‏های فرادست رودخانه‏‌ها و دریاچه‏‌های مرتفع زندگی می‌‏کند و از لحاظ شکل و رنگ بسیار متنوع است. ماهی قز‏ل‏ آلا با سایر ماهی‏‌ها تفاوت چندانی ندارد و تنها ویژگی آن، صرف یک عدد از آن در یک وعده برای هر نفر است. مسئول شیلات بروجرد یادآور شد: مصرف ماهی قزل‏آلا برای هیچ گروه سنی‌ای منعی ندارد اما در کودکان زیر یک سال به دلیل احتمال آلرژی‏‌زایی توصیه نمی‌‏شود.
این کار‌شناس آبزیان خاطرنشان کرد: البته در مقایسه با نوع پرورشی قزل‏ آلا، ماهی‏‌های رودخانه‏‌ای بهتر هستند زیرا از آب‏‌های طبیعی که منبع بسیاری از مواد مغذی‌اند، تغذیه می‌‏کنند. یکی از دلایل اینکه گاهی ماهیان پرورشی از نظر مزه، بو و کیفیت خوراکی گوشت چندان مطلوب نیستند و گوشت آن‌ها چرب است، تغذیه غیراصولی در برخی مزارع پرورش ماهی است. با شرایط فعلی تعدادی از استخرهای پرورش ماهی استان و مدیریت‏ غیرعلمی برخی از آن‌ها، تغذیه و پرورش ماهی‏‌ها تجربی انجام می‌‏شود و در نتیجه کیفیت گوشت برخی از ماهیان پرورشی چندان مطلوب نیست.
وی گفت: علاوه بر این، وجود باقیمانده دارو‌ها و حتی برخی سموم مانند «مالاشیت گرین» که با وجود ممنوعیت، هنوز در برخی مزارع پرورش ماهی استفاده می‌‏شود ممکن است مشکلات دیگری برای مصرف ‏کنندگان به وجود بیاورد
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید