افزایش 10 هزار تنی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۷ بازدید


حبیب نژاد مدیرکل شیلات مازندران امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان بابلسر با اشاره به اهمیت تکثیر و حفظ ذخایر آبزیان در تأمین غذا و درآمد گفت: صید و صیادی منبع بسیار مهم تأمین غذا و درآمد برای مردم و گروه‌های مرتبط با صید و صیادی به شمار می‌رود.
وی افزود: در گذشته تصور می‌شد که ثروت و ذخایر آبزی هدیه بی‌پایان طبیعت است، اما با گسترش آگاهی و تحولات چند دهه اخیر به این نتیجه رسیدیم که ذخایر آبزی به میزان محدود، قابل تجدید هستند و برای حفظ این ذخایر نیاز است مدیریت مناسب انجام پذیرد.
حبیب‌نژاد با اعلام رهاسازی بیش از 63 میلیون قطعه ماهی سفید در مدت 55 روز خاطرنشان کرد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری یکی از مراکز فعال و مهم بازسازی ذخایر آبزیان است که در حال حاضر با تولید سالانه ده‌ها میلیون قطعه ماهیان استخوانی، لارو و ماهیان خاویاری توانسته در راستای حفظ و تکثیر ذخایر آبزیان عکس‌العمل مناسب و مطلوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: از ابتدای هفته جهاد کشاورزی تاکنون 63 میلیون و 507هزار و 220 قطعه بچه ماهی سفید به 18 رودخانه مستعد استان توسط مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی تولید و رهاسازی شده است.
مدیرکل شیلات مازندران با انتقاد از صید غیرمجاز ماهیان توسط برخی افراد در مسیر مهاجرت ماهیان به رودخانه‌ها اظهار داشت: برخی افراد اقدام به صید ماهی در فصل تخم‌ریزی و مهاجرت کرده و مشکلات تکثیر طبیعی ماهیان را چند برابر می‌کنند.
وی یادآور شد: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با تلاش و ابتکار اتحادیه تعاونی‌های پره استان مازندران و همکاری و مشارکت کارشناسان شیلات مازندران حماسه‌ای در تولید و تکثیر طبیعی ماهیان سفید استخوانی انجام که در این راستا بیش از 9 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی در دو رودخانه مستعد استان تکثیر و رهاسازی شد.
حبیب‌نژاد در پایان اظهار امیدواری کرد: طی سه سال آینده افزایش بیش از 10 هزار تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر با ضریب بازگشت حدود 15 میلیارد تومانی را شاهد باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید