احیای 400 هکتار از سایت پرورش میگوی چابهار

یک‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

احیای 400 هکتار از سایت پرورش میگوی چابهار
رییس سازمان شیلات ایران از برنامه‌ریزی برای احیای بیش از 400 هکتار از سایت پرورش میگوی گواتر چابهار خبر داد و گفت: همه امکانات و تسهیلات برای احیای این سایت در نظر گرفته شده اما نباید پرورش‌دهندگان را برای ادامه تولید اجبار کنیم.
حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: گرچه طی سال‌های گذشته در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر شرایط مناسبی برای تولید و پرورش آبزیان به ویژه میگو وجود نداشت اما از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای بهبود شرایط تولید و افزایش انگیزه آبزی‌پروران انجام شده است.
وی درباره وضعیت تولید میگو در سایت پرورشی گواتر چابهار افزود: طی چند سال اخیر به دلیل مشکلاتی از قبیل طوفان گونو، بیماری لکه سفید میگو و سرقت‌های مکرر از مزارع پرورشی، تولید چندانی در این منطقه وجود نداشت اما از سال گذشته تاکنون تمهیدات بسیاری برای بهبود شرایط تولید انجام شده است؛ به گونه‌ای که در ابلاغ حکم مدیریت جدید اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان بر احیای سایت گواتر تاکید بسیاری صورت گرفته است.
لایروبی کانال‌های سایت گواتر چابهار
رییس سازمان شیلات ادامه داد: اداره دامپزشکی، اداره شیلات و نیروی یگان ویژه حفاظت که تا پیش از این در سایت گواتر وجود نداشت هم اکنون در این سایت مستقر شده‌اند. از سوی دیگر بودجه مناسب برای لایروبی کانال‌ها تخصیص و این کانال‌ها لایروبی شدند.
بیمه اختصاصی برای پرورش میگو در گواتر
صالحی خاطر نشان کرد: در شش ماه گذشته بیش از ده‌ها جلسه در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار با اداره‌ها و دستگاه‌های متولی ذیربط برگزار شده و نتیجه آن این شد که صندوق بیمه محصولات کشاورزی با نگاه ویژه به این سایت بیمه اختصاصی به گواتر در نظر گرفته است؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد مشکلی برای احیای سایت پرورش میگوی گواتر چابهار و ادامه تولید وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: مولدهای مورد نیاز از هرمزگان به مراکز تکثیر در چابهار منتقل شده و مولدین در حال تغذیه هستند تا پس از آن برای تکثیر آماده شوند و امیدواریم با همکاری سازمان دامپزشکی و دیگر دستگاه‌های متولی احیای سایت گواتر با موفقیت انجام شود.
رییس سازمان شیلات افزود: امسال برای راه اندازی سایت گواتر پتانسیلی بیش از 400 هکتار در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم این سطح در سال جاری فعال شود اما نباید به پرورش دهندگان اجبار کنیم تا وارد چرخه تولید شوند.
صالحی گفت: پایش سایت گواتر به صورت مرتب انجام می‌شود و امسال این سایت فعال و وارد چرخه تولید می‌شود گرچه شاید میزان تولید و فعال شدن مزارع در این سایت در وهله نخست قابل پیش بینی نباشد اما در سایت گواتر باید از چگونگی احیای مزارع پرورشی در استان خوزستان الگوبرداری کنیم تا به تدریج بتوانیم این سایت را نیز احیا کنیم.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید