خسارت قابل توجه بیماری‌های ویروسی به صنعت آبزی‌پروری کشور

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

خسارت قابل توجه بیماری‌های ویروسی به صنعت آبزی‌پروری کشور
رئیس شبکه‌ی دامپزشکی ساوه در خصوص بیماری خونریزی‌دهنده‌ی ویروسی در میان آبزیان گفت: بیماری‌های ویروسی خسارت قابل توجهی به صنعت آبزی‌پروزی وارد می‌کند.
سیدمرتضی میراسلامی اظهار کرد: این بیماری فصلی بیشتر در زمستان و بهار رخ می‌دهد و ماهی قزل‌آلا در تمامی سنین به این ویروس حساس است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در این شهرستان گزارش نشده است، افزود: انتقال این بیماری از راه آب آلوده به ویروس، ماهی، لوازم و افراد آلوده انجام می‌شود.
رئیس شبکه‌ی دامپزشکی ساوه با اشاره به اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین روش پیشگیری آن استفاده از بچه ماهی سالم، ایجاد قرنطینه کامل، کاهش استرس و ضدعفونی به موقع استخرها، استفاده از آب چاه و چشمه و جلوگیری از ورود ماهیان وحشی به مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا است.
میراسلامی گفت: پرورش‌دهندگان و مراکز فروش بچه ماهی برای جابه‌جایی و حمل و نقل ماهی زنده و بازاری خود باید از دامپزشکی این شهرستان گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای دریافت کنند.
وی ادامه داد: بیماری‌های ویروسی را بصورت صددرصد نمی‌توان کنترل کرد، اما بیماری‌های دیگر را در حد مطلوب می‌توان کنترل کرد.
رئیس شبکه‌ی دامپزشکی ساوه خاطرنشان کرد: از همین‌رو برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با تکنیک‌های جدید تشخیص بیماری‌های ویروسی آبزیان از اولویت‌های دامپزشکی شهرستان است
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید